Podsumowanie warsztatu „Co oznacza prąd i energia przyszłości?”

Informacje o materiale

Data dodania: 21.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Artykuł

W dniu 18 marca 2021, w ramach programu „Odpowiadaj na globalne wyzwania – Europa o klimacie” odbył się warsztat on-line, dotyczący zagadnień związanych z produkcją i wykorzystaniem energii. Celem spotkania było:

• wzmocnienie wiedzy na temat energii i Europejskiego Zielonego Ładu;
• przyjrzenie się metodom realizacji edukacji ekologicznej;
• poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie Europa o klimacie;

Poniżej przedstawiamy kilka istotnych informacji, które pojawiły się w czasie spotkania, jak i dodatkowe żródła wiedzy oraz materiały umożliwiające międzyprzedmiotowe poruszanie tematyki konsumpcji.

ENERGIA
Na początku spotkania poznaliśmy, czym jest energia i jak ją wykorzystujemy, na przykładzie elektryczności, transportu i ciepłownictwa. Przyglądaliśmy się poszczególnych źródłom energii i temu jak są wykorzystywane w Unii Europejskiej.Obecnie głównymi źródłami energii są te nieodnawialne, przede wszystkim węgiel, ropa i gaz, w Unii Europejskiej średnio, około 67% energii pochodzi ze źródeł nieodnawialnych (włączając w to atom), w Polsce jest to 82% (aktualny miks energetyczny). Skąd bierze się ich popularność? Są to źródła, z których korzystamy od wielu lat, zawsze dostępne, łatwe do przetransportowania i przechowania. Jednak źródła te wyczerpują się, są coraz trudniej dostępne i coraz gorsze jakościowo, a przede wszystkim prowadzą do degradacji środowiska naturalnego i zmiany klimatu. Do konsekwencji wykorzystywania ropy, gazu i węgla można zaliczyć: dewastację terenów, na których są wydobywane, zanieczyszczenie powietrza (m.in tlenki siarki, azotu, metale ciężkie, pyły, dioksyny, rakotwórcze związki organiczne), wód słodkich i słonych, gleby oraz produkcję gazów cieplarnianych, która powoduje zmianę klimatu i dalsze zagrożenia dla środowiska przyrodniczego oraz ludzi.
Elementem transformacji systemu energetycznego jest przejście na odnawialne źródła energii oraz zmiana sposobu w jaki wykorzystujemy energię. Obecnie marnujemy duże ilości energii poprzez nieefektywne energetycznie praktyki, sprzęty, budownictwo i transport. W strategii Europejski Zielony Ład Unia Europejska stawia cele dla transformacji energetyczne.

 

EUROPEJSKI ZIELONY ŁAD
W odpowiedzi na wyzwania, jakimi są zmiana klimatu i degradacja środowiska, Unia Europejska stworzyła plan działania na rzecz zrównoważonej gospodarki – Europejski Zielony Ład.
Do głównych założeń strategii należą:
• inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska
• wprowadzanie czystszych, tańszych i zdrowszych form transportu prywatnego i publicznego
• obniżenie emisyjności sektora energii
• zapewnienie większej efektywności energetycznej budynków
• współpraca z partnerami międzynarodowymi w celu poprawy światowych norm środowiskowych
• uznanie efektywności energetycznej za priorytet i rozwijanie sektora energii opartego w dużej mierze na źródłach odnawialnych,
• w pełni zintegrowany, wzajemnie połączony i cyfrowy unijny rynek energii,
• przystępne cenowo i bezpieczne dostawy energii w UE.

 

EDUKACJA EKOLOGICZNA
Na temat energii, również w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu, warto mówić w szkole. Jest to temat, w którym można wyjaśnić młodzieży zarówno sposób produkcji energii, wady i zalety poszczególnych źródeł, ale i zastanowić się nad naszymi obecnymi i rzeczywistymi potrzebami energetycznymi. Jest to temat, który daje przestrzeń do dyskusji, projektów młodzieżowych, akcji informacyjno-edukacyjnych, zmiany indywidualnych nawyków, jak i postanowień ogólnoszkolnych mających na celu oszczędzanie i efektywne wykorzystanie energii. W programie Europa o klimacie proponujemy realizację edukacji ekologicznej różnymi netodami, które wzmacniają zarównow wiedzę, jak i umięjętności oraz postawy. Więcej na ten temat w przewodniku Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej. Podczas spotkania udało nam się przyjrzeć kilku metodom wykorzystywanym w szkole na zajęciach jak i pozalekcyjnie.
Udało na się również poznać relację z przeprowadzenia dwóch zadań oferowanych w programie („Jakie możliwości daje nieskoszony trawnik?” oraz „Co to jest dobra żywność?”, które można odnaleźć w materiałach). Zadania zostały przeprowadzone w młodszych i starszych klasach poza lekcjami. Starsi uczniowie i uczennice pracowali dość samodzielnie z materiałami interaktywnymi, co sprzyjało zainteresowaniu się poruszaną tematyką. Nauczycielka prowadząca zajęcia musiała wprowadzić pewne modyfikacje i przeznaczyć więcej czasu na aktywności proponowane na matematykę.
Zachęcamy Państwa do wykorzystania kolejnych dwóch zadań, nawiązywania współpracy międzyprzedmiotowej i wprowadzania modyfikacji, dopasowując materiał do swojej klasy.

 

Zadania będą dostępne są na naszej stronie (wraz z załącznikami do pracy w systemie zdalnym) 25 marca:
• Co oznacza prąd i energia przyszłości? – zadanie interdyscyplinarne nr. 5 – klasy IV-VI
• Co oznacza prąd i energia przyszłości? – zadanie interdyscyplinarne nr. 6 – klasy VII-VIII
Zadanie składa się z pięciu aktywności na cztery/pięć przedmiotów. Zachęcamy, by z jedną grupą uczniów i uczennic wykonać minimum trzy aktywności.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z naszą prezentacją podsumowującą warsztat on-line, która jest do pobrania.

Pobierz materiał

Co oznacza prąd i energia przyszłości? - warsztat

format: pdf

wielkość: 3,14 MB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Od buddy system do zaangażowania uczniów w szkolne...

Zobacz
Artykuł

Jak oceniać kompetencje językowe dzieci z doświadczeniem migracji?

Ocena kompetencji językowych dzieci z migracją w artykule eksplorującym proces nabywania języka polskiego. Wskazówki dla nauczycieli, narzędzia
Zobacz
Artykuł

Język komunikacji a język edukacji oraz specyfika uczenia...

Odkryj różnice między językiem komunikacji a edukacji w artykule o wsparciu dla uczniów z Ukrainy. Poznaj kluczowe
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wszystkie drogi prowadzą do lasu

Ćwiczenie pozwala lepiej poznać związki pomiędzy naszym stylem życia a kondycją lasu oraz procesem wytwarzania produktów z surowców
Zobacz
Film lub webinarium

Laptopy dla czwartoklasistów. Prawo, metodyka, edukacja cyfrowa

Program “laptopy dla czwartoklasistów” to wyzwanie dla nauczycieli związane z włączeniem sprzętu należącego do uczniów i uczennic
Zobacz
Publikacja

Publikacja „Od wyzwania do uznania” Edukacja włączająca –...

Zobacz
Film lub webinarium

WspólNoty – notatki twórcze o kulturze okolicy. Jak...

Webinar z inspiracjami do kreatywnych działań - z biblioteką jako centrum wsparcia i prezentacji efektów.
Zobacz
Film lub webinarium

Rytuały i drobiazgi rozwijające relacje w klasie

Rozmowa o budowaniu poczucia bezpieczeństwa, umiejętności współpracy i motywacji do nauki przez cały rok.
Zobacz
Publikacja

Katalog filmowy

Sprawdź, jakie filmy znajdziesz w naszych zasobach filmowych. 
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak rozmawiać o uchodźcach? Materiały metodyczne

Materiały metodyczne pomagające w podejmowaniu tematyki migracji i uchodźstwa.
Zobacz
Film lub webinarium

Język równościowy. Włączający czy wykluczający?

Panel dyskusyjny o włączającym i wykluczającym potencjale języka inkluzywnego.
Zobacz
Film lub webinarium

Ocenianie a przepisy prawa. Co warto wiedzieć?

Co mówią przepisy prawa o ocenianiu w szkole.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY