Zagadnieniami dotyczącymi zanieczyszczeń powietrza może zajmować się cała szkoła. Szkoła może nie tylko uczyć o zanieczyszczeniach powietrza i sposobach ochrony jego jakości, ale sama działać na rzecz czystego powietrza. W ramach edukacji ekologicznej zachęcamy do tego, by cała społeczność szkolna była zaangażowana w rozwiązywanie wyzwań środowiskowych związanych z czystością powietrza. W archiwalnym programie „Weź Oddech” nauczyciele i nauczycielki wspierali młodzież w realizacji projektów młodzieżowych, które angażowały całą społeczność szkolną w działania, mając na celu również zmianę funkcjonowania samej placówki oraz otoczenia szkoły. Dzięki działaniom wspieranym przez całą społeczność szkolną uczniowie i uczennice dostrzegają możliwość swojego zaangażowania (na poziomie szkoły i poza nią) na rzecz bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata – zgodnie z własnymi wartościami, zainteresowaniami, możliwościami i potrzebami.
Poniżej przedstawiamy kilka inspiracji i wskazówek, które dotyczą tego, jak przeprowadzić działania na rzecz czystego powietrza angażujące całą szkołę:
Wsparcie dyrekcji
Zespół Szkół w Seceminie wpadł na pomysł stworzenia projektu rzeczniczego, którego celem będzie ustanowienie 22 kwietnia Gminnym Dniem bez Samochodu – wspólne zadbanie o czystość powietrza i zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczeń, którego źródłem jest transport osobowy. Dodatkowo świętowanie Gminnego Dnia bez Samochodu miało przenieść się również do szkół, by dowiedzieli się o niej wszyscy uczniowie i uczennice, a następnie powiedzieli o ekologicznej akcji swoim rodzicom i starszemu rodzeństwu. W ramach projektu działała również szkolna gazetka, w której umieszczono informacje i ciekawostki o niskiej emisji.
Główne działanie projektu rzeczniczego –petycja – otrzymała wsparcie dyrekcji. „Wspólnie w grupie ustaliliśmy formę projektu rzeczniczego i pomysł na petycję. Poszukaliśmy informacji, jak musi być napisana petycja, na jakie obowiązujące przepisy prawne musimy się powołać pisząc pismo do Wójta i Rady Gminy. Na kolejnym spotkaniu zredagowaliśmy naszą petycję i przedstawiliśmy nasz pomysł Pani Dyrektor, która bardzo chętnie umówiła nas na spotkanie z Panem Wójtem. Petycję zanieśliśmy do Pana Wójta, który przyjął nas bardzo serdecznie w swoim gabinecie na umówionym wcześniej spotkaniu. Petycja została formalnie przyjęta i zarejestrowana w sekretariacie Urzędu Gminy”.
Rezultatem projektu było wspólne (szkolne i gminne) świętowanie Dnia bez samochodu. Wójt obiecał również umieścić informacje o Gminnym Dniu bez Samochodu w instytucjach gminnych; ośrodku zdrowia i bibliotece gminnej.
Dla młodzieży jednym z największych sukcesów działania była przychylność ze strony dorosłych, którym spodobała się ich inicjatywa.
W szkolnym działaniu na rzecz czystego powietrza wiek nie stanowi przeszkody, a o kształtowanie nawyków służących ochronie jakości powietrza warto zadbać już u najmłodszych. Uczniowie i uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 163 im. Batalionu „Zośka” oraz Społecznej Szkoły Podstawowej nr 12 im. Emanuela Bułhaka zaangażowali się w edukację i zajęcia dla młodszych kolegów i koleżanek. Młodzież przygotowała materiały edukacyjne, opracowali scenariusz zajęć i przeprowadzili lekcje dla klas 1 i 2.
W Szkole Podstawowej nr 48 im. króla Stefana Batorego uczniowie i uczennice przeprowadzili projekt rzeczniczy polegający na przygotowaniu petycji do Prezesa Zarządu Spółdzielni mieszkaniowej, z prośbą o ustawienie stojaków na rowery przy wejściu głównym do budynku szkoły. W szkole oprócz zajęć na temat zanieczyszczeń powietrza i rozwiązań (np. propagowanie ekologicznego transportu) uczniowie i uczennice z całej szkoły zaangażowali się w zbieranie podpisów pod petycją. Zebrano 187 podpisów, w tym od rodziców i pracowników szkoły, dzięki czemu temat został rozpowszechniony również wśród rodzin uczniów i uczennic, a także lokalnej społeczności. W efekcie petycji zainstalowanych zostało 20 stojaków na rowery.
Zespół projektowy z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Kozinicach zrealizował projekt, którego celem było badanie poziomu wiedzy mieszkańców i mieszkanek Kozienic na temat zanieczyszczenia powietrza i możliwych sposobów jego ograniczenia oraz systematyczne monitorowanie stanu jakości powietrza w Kozienicach i porównywanie go z zanieczyszczeniem innych polskich ośrodków miejskich. „Nie sądziliśmy, że uda się nam tak zgrać. Nasz zespół składał się z uczniów wszystkich klas gimnazjum i naprawdę świetnie się uzupełnialiśmy. Praca w tym zespole była dla nas wspaniałą przygodą i świetnym doświadczeniem. Mimo tego, że w projekt włożyliśmy dużo pracy i energii, jesteśmy dumni ze zrealizowanych przez nas działań. Mamy nadzieję, że przyczynimy się do tego, że nasze powietrze będzie odrobinę czystsze” – podsumowuje działanie zespół projektowy.
Młodzież już od początku postawiła na efektywną współpracę i wspólnie ustanowili jej zasady, m.in. „każdy może wyrazić swoje zdanie, nie komentujemy swoich wypowiedzi, spotykamy się minimum trzy razy (ostatecznie spotkań było aż dziesięć!), chcemy zdobyć jak najwięcej wiadomości o niskiej emisji”. Praca wykonywana była w podgrupach i w pełnym składzie.
Projekty młodzieżowe wspierane przez nauczycieli i nauczycielki różnych przedmiotów (lub innych pracowników/czki szkoły) i/lub realizowane przez młodzież z różnych klas wzmacnia szkołę i relację pomiędzy osobami tworzącymi społeczność szkolną. Istotne jest również to, aby angażując szkołę w działania na rzecz czystego powietrza, poprzez metodę projektu edukacyjnego, dać szansę młodym ludziom na wybranie kierunku działania oraz oddać odpowiedzialność za poszczególne (wedle możliwości) zaangażowanym w projekt, uczniom i uczennicom. Pomocne w tym mogą okazać się proponowane na serwisie Czyste powietrze materiały do pracy projektowej, w tym kryteria realizacji projektu uczniowskiego.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.