Różnorodność szkolnych aktywności stwarza wiele okazji do przekazywania wiedzy na temat migracji, pokazywania jej aspektów globalnych i lokalnych. Warto skorzystać z różnych możliwości i potraktować zjawisko migracji jako zagadnienie przekrojowe, które może być poruszane zarówno na godzinie wychowawczej, zajęciach przedmiotowych jak i w trakcie pozalekcyjnych inicjatyw młodzieżowych.
Rozmowa o migracjach na godzinie wychowawczej
O wartościach i postawach
Sprawa migrantów i uchodźców dotyka podstawowych postaw i wartości, takich jak tożsamość, osobiste bezpieczeństwo, obowiązek pomocy potrzebującym, tolerancja, odpowiedzialność czy solidarność. Szkolne spotkanie jest szansą na praktykowanie rozmowy i uczenia się dialogu. To znakomita okazja do dyskutowania o problemach współczesnego świata, takich jak migracje oraz o wartościach z nimi związanych. Przygotowuje młodzież do świadomych wyborów, daje szansę rozpoznać, co jest dla niej ważne i uczy to wyrażać. Dzięki słuchaniu, co jest istotne dla innych, możemy ich zrozumieć, a często dostrzec, co nas łączy i poczuć wspólnotę wartości. Wysłuchanie z szacunkiem drugiej strony jest podstawą do zrozumienia wyborów rozmówcy i buduje możliwość dalszego porozumienia.
Podstawowe wartości związane z kwestią migracji, to:
godność
sprawiedliwość
równość
wolność
różnorodność
tolerancja
pokój
Promowanie tych progresywnych wartości będzie miało wpływ na budowanie inkluzywnego społeczeństwa, pozytywne postawy uczniów i uczennic, takie jak: otwartość, empatia, odpowiedzialność czy solidarność, które nie są zazwyczaj uwzględniane w medialnej narracji na temat migracji. Zależy nam, aby młodzi ludzie wraz ze swoimi opiekunami znaleźli na godzinach wychowawczych przestrzeń do rozmowy prowadzonej w atmosferze wzajemnego szacunku, która skłoni ich do refleksji nad własnymi wartościami, postawami, czy kwestią tożsamości. Taka refleksja z poziomu indywidualnego, przy wsparciu przygotowanego wychowawcy, pomoże młodym zobaczyć sytuację migracyjną w szerszym kontekście.
Podczas rozmowy z młodzieżą o ważnych dla nich wartościach możecie wykorzystać pytania:
Jakie wartości są dla ciebie ważne, gdy myślisz o przyjęciu do Polski uchodźców i uchodźczyń/obecności w Polsce migrantów i migrantek? Wymień kilka nawet, gdy uważasz, że trudno je będzie spełnić (np. solidarność międzyludzka, bezpieczeństwo mieszkańców Polski, współczucie dla ofiar wojny, jednorodność narodowa mieszkańców Polski).
Jakie masz obawy oraz jakie widzisz szanse na realizację ważnych dla ciebie wartości w związku z perspektywą zamieszkania w Polsce osób wywodzących się z innych kultur?
Jak byś chciał/a, aby ludzie byli traktowani, gdy ratując życie, opuszczają z rodzinami swoje domy i ojczyznę?
Jak sam/sama chciałbyś/chciałabyś być traktowany/traktowana, gdybyś z rodziną musiał/musiała uciekać z terenów objętych wojną?
O globalnych współzależnościach
Poruszanie zagadnienia migracji na zajęciach w szkole może służyć także budowaniu większej świadomości uczniów i uczennic na temat globalnych zjawisk i współzależności. Zachęcamy do poznawania zjawiska migracji w kontekście wybranych globalnych współzależności (m.in. praw człowieka, zmiany klimatu, nierówności społecznych, równości płci) i Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Cel 1: Koniec z ubóstwem, Cel 4: Dobra jakość edukacji, Cel 10: Mniej nierówności, Cel 13: Działania w dziedzinie klimatu, Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje).
Scenariusze
Scenariusz
Każdy ma prawo dotknąć chmur... Dzienniki marzeń
Młodzież zastanowi się, jak powinien wyglądać świat, by wszystkie osoby miały równe szanse rozwoju. Przygotują swoje dzienniki marzeń, w których odpowiedzą na pytanie, kim chcą zostać w przyszłości. Poznają marzenia bohaterów i bohaterek opowieści filmowej pt. „Dzienniki marzeń”.
W jakim świecie chciałbyś, chciałabyś żyć za trzydzieści lat?
Uczniowie i uczennice poznają opowieści osób z różnych rejonów świata i dowiedzą się, jak migracje są związane ze zmianą klimatu. Młodzież zastanawia się nad decyzjami ludzi, którzy żyją w trudnych warunkach wywołanych zmianami środowiskowymi. To okazja do refleksji nad wizją świata za trzydzieści lat.
Wiele tematów ze szkolnej podstawy programowej na takich przedmiotach jak historia, język polski, biologia czy wiedza o społeczeństwie daje możliwość poszerzania horyzontów młodych osób o wiedzę na temat migracji. Na zajęciach z geografii można się uczyć czytania mapy, jednocześnie dowiadując się, jak migracje wpływają na procesy demograficzne. Na lekcji języka polskiego można przeczytać „Psalm” Wisławy Szymborskiej i na tej podstawie dyskutować o roli granic państwowych oraz państwowości. Lekcja biologii może być okazją do rozmowy o tym, jak działalność człowieka wpływa na klimat, a zmiana klimatu na migracje. Zajęcia z wiedzy o społeczeństwie natomiast pozwalają porozmawiać o tym, kim są uchodźcy i uchodźczynie zgodnie z zapisami międzynarodowego prawa i dlaczego te akty należy respektować.
Publikacja
Globalnie-lokalnie o migracjach
Pakiet materiałów metodycznych, które pomogą wprowadzić temat migracji na zajęciach przedmiotowych.
Czy zastanawialiście się kiedyś, czy w Waszej szkole jest czas i miejsce na to, by ze sobą rozmawiać? W społeczności szkolnej wiele się dzieje, pojawiają się nowe „gorące” tematy – zarówno szkolne, jaki i te dotyczące aktualnej sytuacji w kraju i na świecie. Ale czy rzeczywiście się o tym rozmawia? Na lekcjach zdobywa się wiedzę, analizuje nowe zagadnienia, ale zazwyczaj brakuje czasu i możliwości na dyskusje i refleksje. Warto spróbować zaspokoić potrzebę rozmowy. Sposobem może być założenie Klubu Dobrej Rozmowy. Jeśli jest kółko matematyczne, przyrodnicze czy teatralne, to czemu nie stworzyć takiego, którego głównym celem jest rozmowa i wymiana opinii na przykład na temat zjawiska migracji?
Cele Klubu Dobrej Rozmowy:
oddanie młodzieży głosu i zachęcenie do poruszania w rozmowach tematyki migracji i uchodźstwa w kontekście wyzwań współczesnego świata;
wsparcie uczniów i uczennic w doskonaleniu umiejętności wymiany opinii, argumentowania, słuchania tego, co mają do powiedzenia osoby o różnych światopoglądach, także innych od naszego;
umożliwienie bliższego poznania się w grupie;
ułatwienie pozostania w dobrych relacjach w grupie niezależnie od poglądów jej członków i członkiń.
Do zakładania Klubów Dobrej Rozmowy zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wraz z młodzieżą ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz innych instytucji edukacyjnych (również nieformalnych).
Publikacje
Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy
Przewodnik dla młodzieży pokaże uczniom i uczennicom oraz nauczycielom i nauczycielką, jak zrealizować taki projekt.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.