Szkoła jest jedną z ważniejszych instytucji, w której odbywa się socjalizacja chłopców i dziewczyn. Zachęcamy szkoły do podnoszenia wiedzy i kompetencji w zakresie rozpoznawania i nazywania stereotypów, reagowania na uprzedzenia oraz uwrażliwiania na nie społeczności szkolnej, nauczycieli i nauczycielki, dyrekcji, a także rodziców. W ten sposób można uniknąć nieświadomego, bezrefleksyjnego przekazywania dzieciom i młodzieży stereotypów dotyczących płci.
W szkole zdarza się, że chłopcy i dziewczyny poznają kolejnych naukowców, odkrywców, wynalazców, fizyków, chemików, matematyków, filozofów. I to jest właśnie jeden z sygnałów wysyłanych do uczennic (i uczniów): „nauka to domena mężczyzn – nie było (i nie ma) w niej miejsca dla kobiet”. Co więcej, potwierdza to zwykle otoczenie – bo przecież dzieci i młodzież nie znają wielu przykładów kobiet, które mogłyby tej tendencji zaprzeczyć. To dość powszechne przekonanie, że dziewczyny nie mają predyspozycji do nauk ścisłych, przyrodniczych i nowych technologii, staje się samospełniającym się proroctwem – dziewczyny zaczynają w nie wierzyć. W przedszkolu i pierwszych klasach szkoły podstawowej jeszcze dość chętnie angażują się w robienie eksperymentów, w zajęcia uruchamiające wyobraźnię przestrzenną, rozwiązują zagadki matematyczne i logiczne, interesują się zjawiskami przyrodniczymi. To zainteresowanie mocno spada w starszych klasach i w szkole średniej, co rzutuje na wybory zawodowe dziewczyn i ich przyszłe kariery. Rolą nauczycieli i nauczycielek jest m.in. zmiana tych zniechęcających, opartych na stereotypach sygnałów w przekaz wzmacniający dziewczyny. Cała szkoła może uczestniczyć w budowaniu przestrzeni bez uprzedzeń i zadbać o równość płci.
Równość płci rozumiemy szeroko, jako tworzenie takich warunków, w których różnice wynikające z płci nie będą prowadzić do gorszego traktowania, nierównego dostępu czy wykluczenia uczniów i uczennic. Jeżeli chcecie przeanalizować poziom świadomości i wspierania równości płci przez szkołę zapraszamy do wypełnienia „Testu na równość” – przeczytajcie instrukcję i odpowiedzcie na pytania, czy Wasza szkoła dąży do wyrównywania szans chłopców i dziewczyn, czy uwzględnia potrzeby zarówno uczniów jak i uczennic oraz czy dba o komfort i bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej.
Jak można jeszcze zadbać o równość płci w szkole?
10 prostych kroków
Używajcie języka równościowego na lekcjach, na stronie szkoły, w formułowanych pisemnie komunikatach. Zwracając się do „uczniów i uczennic” pokażecie im, że się liczą.
Zwracajcie uwagę na swój język w sytuacjach codziennych – starajcie się unikać frazeologizmów, powiedzonek, żartów, które mogą w jakiś sposób ośmieszać, bądź znieważać którąś z płci.
Zastanówcie się, czy dziewczyny i chłopcy mają równy dostęp do całej przestrzeni szkolnej , czyli czy w takiej samej mierze ją wykorzystują. Jeśli np. dziewczyny nie korzystają z boiska – zorganizujcie aktywne przerwy, by oswoić je z tą przestrzenią.
Zachęcajcie dziewczyny do udziału w stereotypowo męskich aktywnościach – sporcie, naukach ścisłych. Możecie też zorganizować kółko przedmiotowe tylko dla dziewczyn. Często lepiej się czują, gdy pokonują stereotypy płciowe we własnym gronie.
Uzupełniajcie podręczniki o historie i doświadczenia kobiet – naukowczyń, polityczek, działaczek społecznych. W ten sposób pokażecie dziewczynom, że mogą zmieniać świat.
Przydzielajcie zadania w niestereotypowy sposób, np. niech dziewczyny przyniosą krzesła, a chłopcy zetrą tablicę i podleją kwiaty.
Zastanówcie się nad świętami i zwyczajami szkolnymi. Jaka jest w nich rola dziewczyn, a jaka chłopaków? Czy nie utrwalają one czasem stereotypowych ról płciowych?
Kupujcie nagrody wedle zainteresowań, a nie płci.
Monitorujcie wyniki szkolne. Sprawdzajcie, jak na Waszych przedmiotach radzą sobie dziewczyny a jak chłopaki, zastanówcie się, z czego to może wynikać i jak wspierać jednych i drugich w poprawie wyników szkolnych czy innych osiągnięć (nie tylko edukacyjnych, także sportowych, społecznych, artystycznych itp.).
Szkólcie się, czytajcie, rozwijajcie zainteresowania – zdobywanie wiedzy i świadomości to proces, wykonajcie więc pierwszy krok ku równości płci.
W programie „Globalna szkoła”, w ścieżce „Razem dla równości płci” zachęcamy do utworzenia w szkole przestrzeni zwanej STEM Klubem, w której grupa uczniów i uczennic może poznawać nauki ścisłe w atmosferze równości, współpracy, uczenia się na prawdziwych przykładach, w oparciu o ciekawe scenariusze zajęć. Proponowane przez nas strategie wzmacniania uczennic w rozwijaniu zainteresowań naukami ścisłymi są uzupełnieniem podstawy programowej oraz próbą wypełnienia luki, jaką jest brak równościowej perspektywy w nauczaniu szkolnym. Więcej na temat STEM Klubów oraz programu w części JAK SIĘ ZAANGAŻOWAĆ?.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.