Stereotypy są nieprawdziwym, uproszczonym i najczęściej negatywnym obrazem jakiejś grupy ludzi. Są wytworem kultury, czasem tak głęboko zakorzenionym w naszej świadomości, że wielu ludzi ma przekonanie o ich prawdziwości i nie przyjmuje do wiadomości informacji, które stereotypom przeczą. Stereotypy pełnią też pewne funkcje, np. oszczędzają nam wysiłku poznawczego, ułatwiają funkcjonowanie, skracają czas podejmowania decyzji. Niestety, wytworzone i utrwalane przez patriarchat normy kulturowe i stereotypy często niszczą marzenia i podcinają skrzydła nastolatkom. Sam sposób postrzegania dziewczyn – jako wrażliwych, emocjonalnych, troskliwych, ciepłych, grzecznych, empatycznych, uczynnych, niezdecydowanych – oraz chłopców – jako niezależnych, zdecydowanych, zaradnych, energicznych, dominujących i agresywnych – wpływa na nasz stosunek do nich oraz nasze zachowanie. Nie ma też zajęć „dziewczęcych” i „chłopięcych”.
Dziewczyny mogą być sportowczyniami, matematyczkami, pilotkami, nauczycielkami, strażaczkami, inżynierkami – mogą być, kim chcą.
Podobnie chłopcy – mogą być tancerzami, pielęgniarzami, programistami, kierowcami ciężarówek, opiekunami. Problem w tym, że społeczeństwo i kultura, w której żyjemy, oczekują od nas wpisywania się we wzorce. Z pozoru niegroźne stereotypy, w rzeczywistości prowadzą do uprzedzeń oraz do dyskryminacji, czyli np. gorszego traktowania dziewczyn tylko dlatego, że są dziewczynami (np. bardziej protekcjonalnego lub wymagającego) czy nieuzasadnionego różnicowania uczniów i uczennic.
Zachęcamy do przyjrzenia się postawom i poglądom uczniów i uczennic oraz dowiedzenia się czy w myśleniu uczniów i uczennic pojawiają się stereotypy na temat płci? W tym celu przeprowadźcie ćwiczenie do badania postaw (i ich zmian) „Zawody dla kobiet, zawody dla mężczyzn”, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2020.
Przykłady mechanizmu dyskryminacji, czyli krótkiej drogi od stereotypu (przekonania) do dyskryminacji (zachowania i praktyk):
Stereotyp – nieprawdziwe
i uproszczone wyobrażenie
nt. jakiejś grupy osób
Nauczyciel lub nauczycielka w szkole stosuje protekcjonalny ton wobec dziewczyn, więcej czasu poświęca chłopcom.
Dyskryminacja – nierówne,
gorsze traktowanie
Wydział matematyki uniwersytetu oferujący stanowisko asystenta/ki zatrudni mężczyznę, mimo że kobieta ma identyczne kwalifikacje. Rodzice chętniej zapisują córki na zajęcia artystyczne, a synów na robotykę.
Podnoście świadomość na temat krzywdzących stereotypów płciowych i negatywnych skutków uprzedzeń wobec dziewcząt i kobiet w nauce; reagujcie na uprzedzenia i dyskryminację.
Źródło: Justyna Frydrych, „Przewodnik merytoryczny dla nauczycielki i nauczyciela”, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2018. Polecamy przeprowadzenie scenariusza „Świat bez płci? Czyli role i stereotypy płciowe” poruszającego tematykę umowności ról i stereotypów płciowych poprzez analizę powieści science fiction „Lewa ręka ciemności” Ursuli K. Le Guin lub scenariusza „W stronę równości. Jak nie dać się stereotypom”. Pomysł na zajęcia dotyczące stereotypów z perspektywy globalnej oferuje scenariusz „Lalki dla dziewczynek, samochody dla chłopców? O rolach społecznych, stereotypach i ich konsekwencjach”.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.