Obecnie w polskich szkołach uczy się ok. 185 tys. uczennic i uczniów z Ukrainy (w tym ok. 135 tys. z nich to uchodźcy i uchodźczynie wojenni). Już teraz około 75% nauczycieli i nauczycielek uczy co najmniej jedno dziecko pochodzenia ukraińskiego. Dlatego CEO rusza z projektami, które zapewnią im kompleksowe wsparcie we wprowadzaniu integracji edukacyjnej.
„Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym (…)” to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej w Polsce w roku szkolnym 2023/2024. Celem naszych projektów jest wsparcie szkół w dostosowaniu się do potrzeb zarówno uczniów i uczennic polskich, jak i ukraińskich. Dzięki integracji edukacyjnej możliwe jest tworzenie w szkole warunków, które sprzyjają odnoszeniu sukcesów edukacyjnych przez wszystkich uczniów, niezależnie od ich narodowości i zróżnicowanych potrzeb.
W tym roku planujemy dotrzeć z programami wsparcia integracji edukacyjnej do 28 szkół i przeprowadzić szkolenia oraz wydarzenia dla 2695 nauczycieli i nauczycielek. Nasze działania skoncentrują się na trzech kluczowych obszarach:
odpowiadaniu na potrzeby emocjonalne, poprzez działania mające na celu przygotowanie nauczycieli do nauczania uczniów technik radzenia sobie ze stresem;
odpowiadaniu na potrzeby edukacyjne, poprzez promowanie metod nauczania i oceniania, które są odpowiednie dla zróżnicowanych klas oraz praktykę upraszczania języka nauczania;
odpowiadaniu na potrzeby społeczne, zwłaszcza w zakresie zapobiegania napięciom międzykulturowym i reagowania na konflikty, które mogą pojawiać się w zróżnicowanych kulturowo społecznościach szkolnych.
Oferta CEO
W roku szkolnym 2023/2024 CEO przygotowało bogatą ofertę działań wspierających integrację edukacyjną.
Projekty: Globalna szkoła. Na początek, Klub dobrej rozmowy, O redukcji stresu, Redukcja stresu dla lepszego uczenia się, Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie.
Wsparcie dyrektorów i grup nauczycieli w całościowym wdrażaniu programu Better Learning Program (Wychowanie to podstawa, O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół).
Cykl webinariów i seminariów online przeznaczonych dla nauczycieli i dyrektorów zainteresowanych problematyką związaną z integracją edukacyjną (Odporna szkoła dla nauczyciela i Odporna szkoła dla dyrektorów).
Warsztaty i seminaria regionalne dla dyrektorów.
Konferencje dla dyrektorów i dla nauczycieli.
Better Learning Programme
Partnerem projektów O redukcji stresu , Redukcja stresu dla lepszego uczenia się oraz O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół jest norweska organizacja humanitarna zajmująca się ochroną praw osób dotkniętych wysiedleniem Norwegian Refugee Council (NRC).
NRC we współpracy z Działem Edukacji Uniwersytetu w Tromsø – Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego, opracowało wykorzystywany w naszych projektach Better Learning Programme (BLP). Jest to model pracy mający na celu odzyskanie utraconych zdolności do nauki przez uczniów i uczennice narażonych na stres związany z kryzysem i konfliktem. Program jest realizowany przez NRC w wielu krajach i opiera się na najlepszych praktykach w zakresie psychospołecznego wsparcia edukacji w sytuacjach kryzysowych.
Jako partner projektu wsparcia integracji edukacyjnej, NRC będzie odpowiedzialne m.in. za przygotowanie i adaptację podręczników do metody BLP, opracowanie i przetłumaczenie wspomagających materiałów edukacyjnych i filmów, organizację szkoleń i wizyt eksperckich dla trenerów/ek BLP i kadry szkolnej zaangażowanej w projekt oraz opracowanie systemu monitorowania efektów BLP wśród uczestników/czek społeczności szkolnej. Dodatkowo zaplanowano badanie wpływu BLP na redukcję stresu wśród dzieci oraz dystrybucję zestawu wskazówek do BLP wśród dyrektorów/ek szkół, nauczycieli/ek, decydentów/ek i darczyńców/czyń.
Zapraszamy do zapisów!
Działania z zakresu integracji edukacyjnej są finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.