Za nami pierwsze półrocze prowadzenia projektów wsparcia integracji edukacyjnej. Obecnie zakończyliśmy także rekrutację do projektów na semestr letni roku szkolnego 2023/24. Zachęcamy do lektury krótkiego podsumowania postępów w realizowanych przez nas działaniach.
Projekty
W grudniu przedstawiciele i przedstawicielki 20 szkół z całej Polski, które biorą udział w projekcie „Wychowanie to podstawa dla szkół”, wzięli udział w dwudniowym szkoleniu stacjonarnym w Warszawie. Podczas spotkania zapoznali się dokładnie z przebiegiem działań w projekcie, narzędziem do przeprowadzania diagnozy w szkole oraz ideą partycypacyjnej pracy z uczniami i uczennicami – zwłaszcza przybyłymi z Ukrainy lub należącymi do grup wrażliwych, nie zawsze odpowiednio widocznych w szkole. Proces diagnozy i pracy nad celami wychowawczymi w poszczególnych placówkach będą facylitować przypisani do nich asystenci i asystentki.
Z kolei uczestnicy i uczestniczki rocznego projektu „Globalna szkoła. Na początek” z powodzeniem kontynuują realizację kolejnych modułów kursu internetowego na temat globalnych procesów i ich wpływu na życie uczniów i uczennic. 1-2 marca w Warszawie odbyła się konferencja dla uczestników i uczestniczek projektu, podczas której poruszone zostały wątki z obszaru edukacji globalnej.
W tym semestrze letnim nauczyciele i nauczycielki mogli się zapisać do następujących projektów:
„Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie” – projekt dla szkolnych liderów i liderek odpowiedzialnych za zarządzanie i ułatwianie integracji edukacyjnej. Podczas trzech modułów kursu – „Projektowanie lekcji w klasie różnorodnej”, „Wspieranie samodzielności uczniów w różnorodnej klasie” i „Współpraca w klasie różnorodnej” – nauczyciele i nauczycielki skupią się na zdobywaniu kompetencji, które pozwolą im lepiej odpowiadać na społeczne, emocjonalne i edukacyjne potrzeby uczniów i uczennic.
„Klub dobrej rozmowy” – projekt, którego celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w przybliżaniu młodym ludziom tematów migracji, wielokulturowości i tożsamości. Uczestnicy i uczestniczki projektu przy wsparciu mentorów i mentorek zrealizują trzy moduły kursu internetowego i przeprowadzą działania z uczniami i uczennicami w swojej szkole.
„O redukcji stresu” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 1 w swoich szkołach. Uczestnicy i uczestniczki projektu poznają praktyczne sposoby pracy z młodymi ludźmi, które pomogą im stworzyć bezpieczną przestrzeń w klasie i wesprzeć funkcjonowanie społeczne uczniów i uczennic – zarówno w szkole, jak i poza nią. Nauczyciele i nauczycielki poznają także sposoby pracy z własnym stresem, tak aby ten nie przenosił się na innych uczestników i uczestniczki szkolnego życia.
„Redukcja stresu dla lepszego uczenia się” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 2 w swoich szkołach. Skierowany jest do absolwentów i absolwentek poprzednich edycji projektu „O redukcji stresu”. Projekt pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób stres oraz jakość relacji społecznych wpływają na proces nauki. Podczas szkoleń stacjonarnych i online uczestnicy i uczestniczki poznają techniki, które mogą pomóc obniżyć poziom stresu oraz przyczynić się do poprawy koncentracji i skuteczności uczenia się uczniów i uczennic. Nauczyciele i nauczycielki dowiedzą się także, jak mogą nawiązywać współpracę z innymi przedstawicielami i przedstawicielkami kadry pedagogicznej oraz rodzicami w celu efektywniejszej pracy z dziećmi i młodzieżą.
„O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół” – projekt będzie odpowiadał na potrzeby zdiagnozowane w szkołach, a jego celem będzie stworzenie w nich lepszych warunków do uczenia się poprzez redukcję stresu. Kadra pedagogiczna, rodzice, a także dzieci i młodzież szkolna zapoznają się z modelem Better Learning Programme oraz z narzędziami i technikami służącymi redukcji stresu. Będą również wprowadzać zmiany organizacyjne, które wesprą ich we wdrażaniu strategii radzenia sobie ze stresem w codziennej pracy w szkole. Projekt ma charakter pilotażowy i będzie realizowany w ośmiu wybranych szkołach. Każda z nich, otrzyma wsparcie opiekuna lub opiekunki, którzy będą jej towarzyszyć przez cały czas trwania projektu.
Konferencja dla uczestników i uczestniczek projektu „Globalna szkoła. Na początek”. Warszawa, 1-2 marca 2024 r. Fot. Weronika Szczurko.
Warsztaty regionalne dla dyrektorów i dyrektorek
W listopadzie odbyły się dwa regionalne spotkania dla dyrektorów i dyrektorek:
17 listopada w Krakowie, zorganizowane we współpracy z Fundacją im. Mikołaja Reja w Krakowie,
24 listopada w Poznaniu, zorganizowane we współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Warsztaty były odpowiedzią na wyzwania, które pojawiły się w związku z przyjęciem do polskich szkół uczniów i uczennic z Ukrainy, przy jednoczesnym braku systemowego wsparcia w tym zakresie. Tematami spotkań były zgłoszone przez uczestników i uczestniczki problemy związane z włączaniem nauczycieli i nauczycielek w procesy decyzyjne dotyczące życia szkolnego.
Podczas warsztatów przedstawiono narzędzia komunikacyjne sprzyjające partycypacji oraz empatii w zarządzaniu. Dzięki zastosowaniu podczas spotkania metody procesowej, w ramach której uczestnicy i uczestniczki wspólnie z trenerem decydowali o kolejnych krokach i podejmowanych wątkach, udało się utrzymać duże zaangażowanie w pracę warsztatową i pozostać w realiach konkretnych wyzwań w poszczególnych szkołach.
Konferencje
22-23 lutego w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku odbyła się konferencja zatytułowana „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”.
Do udziału zaproszeni byli dyrektorzy/ki i wicedyrektorzy/ki szkół, a samo wydarzenie było poświęcone prowadzeniu placówek, w których współpraca, dialog i wzajemne wsparcie wszystkich członków i członkiń szkolnej społeczności są szczególnie ważne.
Uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w warsztatach, wykładach, panelach oraz nieformalnych spotkaniach, a także poznali dyrektorów/ki i wicedyrektorów/ki o podobnych potrzebach i doświadczeniach, z którymi mogli wymienić się swoją wiedzą.
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, 22-23 lutego 2024 r.
Fot. Beata Klassek.
Webinaria i seminaria
W ramach kampanii „Odporna szkoła” prowadzimy cykl webinariów i seminariów, w trakcie których odpowiadamy na wyzwania, z którymi mierzą się nauczyciele i nauczycielki oraz dyrektorzy i dyrektorki. Podczas spotkań proponujemy praktyczne rozwiązania, które wspierają kadrę szkolną w pracy w zmiennych warunkach. W centrum „Odpornej szkoły” stawiamy na to, co w szkole najważniejsze, czyli skuteczne uczenie się i rozwój młodych ludzi. Nie zapominamy jednak również o dobrostanie całej społeczności szkolnej.
Do tej pory odbyły się dwa wydarzenia skierowane do dyrektorów oraz trzy wydarzenia skierowane do nauczycieli. Nagrania webinariów można obejrzeć na naszym kanale YouTube.
NRC razem z CEO dla dobrostanu dzieci z doświadczeniem uchodźstwa
Projekt wsparcia integracji edukacyjnej realizujemy wspólnie z Norwegian Refugee Council, które rozpoczęło działalność w Polsce w marcu 2022 roku w odpowiedzi na eskalację wojny w Ukrainie. Działa wyłącznie poprzez lokalnych partnerów, a w dziedzinie edukacji współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach podjętych działań, NRC razem z CEO pomaga dzieciom i młodzieży radzić sobie z trudnymi doświadczeniami oraz integrować się z polskim środowiskiem. Działa również na rzecz wzmacniania kompetencji nauczycieli i personelu szkolnego.
Jednym ze sztandarowych programów NRC jest Better Learning Programme (BLP), opracowany we współpracy z Norweskim Uniwersytetem Arktycznym w Tromsø. BLP to metoda wsparcia psychospołecznego, która pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem, w tym traumą spowodowaną konfliktem lub przesiedleniem.
We współpracy z CEO, NRC zorganizowało wykłady i spotkania z psychologiem edukacyjnym i współautorem BLP, Jonem-Håkonem Schultzem. NRC zorganizowało również szkolenia na różnych poziomach BLP, w tym BLP-1, który obejmuje sesje integracyjne dla wszystkich dzieci, oraz BLP-2, wspierający dzieci zmagające się z konsekwencjami sytuacji kryzysowych takich jak doświadczenie wojny. Szkolenia te objęły ponad 140 nauczycieli/ek, dyrektorów/ek szkół i innych pracowników/czek oświaty w całej Polsce.
W 2024 roku NRC będzie kontynuować współpracę z CEO, dostosowując sprawdzone zasoby do polskich realiów. Obejmuje to adaptację i tłumaczenie filmów informacyjnych o BLP, materiałów poradnikowych i podręczników dla moderatorów, nagrań audio ćwiczeń i artykułów naukowych. NRC będzie również organizować warsztaty i kręgi edukacyjne dla nauczycieli/ek, aby wspierać trwałość efektów szkoleń, oraz prowadzić badania nad wpływem BLP na redukcję stresu u dzieci w Polsce.
Zostań z nami!
Zachęcamy do śledzenia kolejnych aktualizacji na temat wydarzeń i projektów wsparcia integracji edukacyjnej CEO. Aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami, polecamy obserwowanie stron poszczególnych projektów oraz profili w mediach społecznościowych: Facebooka CEO i Facebooka Edukacji Globalnej CEO. Zapisując się do naszego newslettera otrzymasz informacje o aktualnościach i zaproszenia na wydarzenia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.
Działania z zakresu integracji edukacyjnej są finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.