Kategoria: Aktualności
Inne aktualności
Aktualności
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Razem w szkole. Jak uczyć, by łączyć?
Zobacz inne obszary naszych działań
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Aktualność
Jak myślisz, co ma większy wpływ na klimat: lot przez Atlantyk, jedzenie jednego steka dziennie przez cały rok, czy ogrzewanie domu?
Razem ze swoimi uczniami i uczennicami możesz się tego dowiedzieć podczas webinariów poświęconych grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”.
💻 WEBINARIUM DLA NAUCZYCIELI I NAUCZYCIELEK
Jak uczyć o klimacie poprzez zabawę? Gra edukacyjna „Klimatyczne wyzwania”,
25 września (środa) 15:00-16:30
Szukasz angażującego sposobu nauczania o klimacie i zrównoważonym rozwoju na lekcjach różnych przedmiotów?
Weź udział w webinarium dla nauczycieli i nauczycielek z Estonii, Łotwy, Litwy, Polski oraz Szwecji i poznaj grę „Klimatyczne wyzwania”. Karty do gry zostały opracowane przez naukowców z Uniwersytetu Technicznego Chalmersa (Chalmers tekniska högskola) w Szwecji, a estońskie Ministerstwo Klimatu uznało je za „najlepsze narzędzie edukacji ekologicznej”.
Podczas webinarium dowiesz się, jak wykorzystać grę i towarzyszące jej materiały dydaktyczne na zajęciach szkolnych, tak aby zaangażować uczniów i uczennice w zabawę, eksplorując jednocześnie ważne tematy środowiskowe.
Koncepcja gry opiera się na idei, że edukacja klimatyczna nie musi być trudna. Dzięki kartom w łatwy sposób wzbudzisz w uczniach i uczennicach ciekawość, zachęcisz ich do krytycznego myślenia i zmotywujesz do działań na rzecz klimatu.
Wszystkie osoby, które wezmą udział w webinarium, otrzymają zaświadczenie oraz darmowy zestaw 5 egzemplarzy gry do wykorzystania w swojej szkole!
Wydarzenie jest częścią projektu „Wzmacnianie nauczycieli, inspirowanie uczniów: międzynarodowe podejście do kreatywnej i angażującej edukacji klimatycznej”. Prowadzone będzie w języku angielskim przez członków partnerskich organizacji CEO.
💻 WEBINARIUM DLA UCZNIÓW I UCZENNIC
Zagraj o klimat! Gra edukacyjna „Klimatyczne wyzwania”,
27 września (piątek) 13:00-14:00
Chcesz aby Twoi uczniowie i uczennice wzięli udział w wyjątkowym, międzynarodowym szkoleniu, zdobyli wiedzę na temat ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju, a przy okazji poćwiczyli swoją znajomość angielskiego?
Zaproś ich do rejestracji na webinarium o grze „Klimatyczne wyzwania” przeznaczone dla młodzieży w wieku 14-19 lat.
Podczas tego interaktywnego spotkania przyjrzymy się praktykom przyjaznym środowisku i wyobrazimy sobie zrównoważone miasta przyszłości, w których tętniące życiem centra wypełnione są zielonymi przestrzeniami, czystymi rzekami, jeziorami i plażami oraz aktywnościami sprzyjającymi integracji społecznej. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję podzielić się swoimi pomysłami i marzeniami na temat zrównoważonej przyszłości, a także wziąć udział w quizach związanych z grą, które rozwijają krytyczne myślenie i kreatywność.
Celem wydarzenia jest zainspirowanie uczniów i uczennic oraz pokazanie im, że nauka o wyzwaniach klimatycznych może być zarówno przyjemna, jak i efektywna. Uczestnicy i uczestniczki spotkania będą mieli też okazję do nawiązania kontaktów z rówieśnikami i rówieśniczkami z Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Szwecji.
Wszyscy uczestnicy i uczestniczki webinarium otrzymają zaświadczenia oraz darmowy egzemplarz gry.
Dołączcie do nas, aby wspólnie tworzyć lepszą, bardziej zieloną przyszłość!
Wydarzenie jest częścią projektu „Wzmacnianie nauczycieli, inspirowanie uczniów: międzynarodowe podejście do kreatywnej i angażującej edukacji klimatycznej”. Prowadzone będzie w języku angielskim przez członków partnerskich organizacji CEO.
Poznaj organizatorów oraz stronę internetową z opisem gry.
Szkolenia są finansowane ze środków Nordic Council of Ministers i the Swedish Institute.
Inne aktualności
Aktualności
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Razem w szkole. Jak uczyć, by łączyć?
Zobacz inne obszary naszych działań
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Aktualność
Już 14 czerwca odbędzie się wyjątkowe wydarzenie dla uczestników naszych projektów: Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych realizowanych w programach Globalnej Szkoły i Ekologicznej Szkoły.
Prezentacja odbędzie się w gronie grup projektowych, wśród uczniów, uczennic, nauczycieli i nauczycielek. Celem spotkania będzie wspólne świętowanie po przeprowadzeniu działań w szkołach, wymiana doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji projektów, integracja i znalezienie inspiracji do kolejnych działań na rzecz zmiany.
GDZIE?
Pawilon Edukacyjny Kamień,
Warszawa
KIEDY?
14 czerwca 2024 r.,
godz. 11:00-15:00
Dokładne informacje podamy wkrótce w Infopacku dla uczestników.
UWAGA! Obowiązują zapisy, a liczba miejsc jest ograniczona!
Jeśli wahasz się, czy wziąć udział, zobacz, jak było na wydarzeniu w zeszłym roku.
Partnerzy
Działanie jest finansowane przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU).
Inne aktualności
Aktualności
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Razem w szkole. Jak uczyć, by łączyć?
Zobacz inne obszary naszych działań
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Aktualność
Zapraszamy na konferencję wszystkich zainteresowanych naszymi programami!
To okazja, żeby poznać inne osoby uczestniczące w projektach obszaru „Odpowiadaj na globalne wyzwania” i wymienić się z nimi doświadczeniami i przemyśleniami. To również szansa na zdobycie cennych kompetencji, dzięki którym łatwiej będzie Ci rozmawiać na tematy globalne w szkole.
Pokój to jedno z światowych wyzwań, które ma wiele wymiarów – od wnętrza człowieka, po globalne zależności.
Brak pokoju to nie tylko wojna, ale też łamanie praw człowieka, przemoc wobec innych istot, nietolerancja, lekceważenie istotnych problemów społecznych czy brak umiejętności rozwiązywania zaistniałych konfliktów na drodze dialogu.
Podążając za słowami Mahatmy Gandhiego: „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie”, aby przyczynić się do pokoju na szerszą skalę, potrzebujemy najpierw zadbać o wewnętrzny spokój. Wspierać nas w tym będą nasze osobiste zasoby – nasza wiedza, doświadczenia i umiejętności.
Posiadając zasoby, nie potrzebujemy o nie walczyć, możemy się nimi dzielić. Możemy wspólnie podejmować działania i sprawić, że świat będzie lepszym i bardziej zrównoważonym miejscem.
Ten świat to też nasze najbliższe otoczenie: dom, szkoła, podwórko. Czerpiąc z naszych zasobów, możemy na własną skalę budować postawy zrozumienia i otwartości na innych, dążyć do porozumienia i dialogu pomimo różnic oraz tworzyć atmosferę szacunku i współpracy.
Zbliżające się wakacje to doskonały moment, aby zadbać o siebie i nasz wewnętrzny spokój. Wykorzystajmy ten czas na odpoczynek i regenerację naszych zasobów, aby móc się nimi dzielić i na nich budować w nowym roku szkolnym. Doceńmy to, co już posiadamy i z czego możemy czerpać w obliczu trudnych lokalnych i globalnych wyzwań.
W trakcie konferencji:
- weźmiesz udział w sesjach wykładowych i warsztatach podzielonych na tematy „Ja i spokój”, „Ja i klasa”, „Ja i świat”,
- podczas warsztatów eksperckich przetestujesz konkretne narzędzia do pracy z klasą,
- weźmiesz udział w warsztatach zatytułowanych „Mój wkład w pokojowy świat” (lub je poprowadzisz),
- wymienisz się doświadczeniami i przemyśleniami z innymi uczestnikami i uczestniczkami naszych projektów,
- zdobędziesz nowe siły i inspiracje do pracy z młodzieżą szkolną.
Czego możesz się spodziewać?
- otwartych dyskusji,
- praktycznych zajęć warsztatowych,
- charyzmatycznych prowadzących.
- inspiracji do dalszych działań,
- wspierającej i nieformalnej atmosfery.
KIEDY?
24 maja (piątek) – godz. 9:30–17:45
25 maja (sobota) – godz. 9:oo–14:30
GDZIE?
Warszawa
Zapewniamy:
- NOCLEGI: jeden nocleg w terminie 24/25 maja 2024 roku lub dwa noclegi w terminach 23/24 maja i 24/25 maja 2024 roku (zgodnie ze zgłoszeniem).
- WYŻYWIENIE wegetariańskie obejmujące:
– obiad w dniach 24 i 25 maja 2024 roku,
– kolację w dniu 24 maja 2024 roku,
– przerwy kawowe podczas trwania konferencji.
- ZWROT KOSZTÓW PRZEJAZDU do łącznej kwoty w wysokości 300 zł brutto (za przejazd w obie strony).
Aby wziąć udział należy zalogować się w systemie oraz wypełnić formularz.
Uwaga: liczba miejsc jest ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z koordynatorką: beata.klassek@ceo.org.pl
Partnerzy
Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.
Inne aktualności
Aktualności
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Razem w szkole. Jak uczyć, by łączyć?
Zobacz inne obszary naszych działań
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Aktualność
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?” to bezpłatne wydarzenie dla dyrektorów i wicedyrektorów z wszystkich rodzajów szkół. Jest ono poświęcone prowadzeniu szkół, w których współpraca, dialog i wzajemne wsparcie wszystkich członków szkolnej społeczności są szczególnie ważne.
Na naszej konferencji:
- weźmiesz udział w warsztatach, wykładach, panelach oraz nieformalnych spotkaniach,
- pogłębisz swoją wiedzę i umiejętności na zróżnicowanych i angażujący zajęciach,
- poznasz dyrektorów i wicedyrektorów o podobnych potrzebach i doświadczeniach, z którymi wymienisz się swoją wiedzą
- odniesiesz treści zajęć prowadzonych przez doświadczonych ekspertów do własnych doświadczeń i uwarunkowań Twojej szkoły, a następnie wprowadzisz je w swojej praktyce
Konferencja jest też okazją do dialogu i budowania sojuszy z innymi dyrektorami, ekspertami oraz instytucjami zajmującymi się edukacją.
Dołącz, aby rozwijać szkołę, w której okna i drzwi są szeroko otwarte dla wszystkich:
- głos młodych ma znaczenie i nie oznacza to sporów między nauczycielami i uczniami,
- jest przestrzeń do współdecydowania nauczycieli, uczniów i rodziców, a także do ćwiczenia na co dzień demokratycznych praktyk,
- cała szkolna społeczność każdego dnia doskonali się w dialogu i budowaniu mądrych sojuszy,
- korzysta się ze sprawdzonych sposobów na współpracę – od ucznia po organ prowadzący,
- dyrektor korzysta z prostych narzędzi do angażowania zespołu i wzajemnego wspierania się,
- rada pedagogiczna jest przestrzenią współpracy i wzajemnego uczenia się, a spotkania z rodzicami czasem działania wspólnie na rzecz ucznia i jego potrzeb.
Przyjedź, żeby dowiedzieć się jak:
- włączać uczniów, nauczycieli i rodziców w podejmowanie decyzji dotyczących spraw szkolnych,
- angażować szkolną i lokalną społeczność na rzecz rozwoju szkoły,
- wdrażać skuteczne praktyki poprawiające szkolną komunikację i współpracę,
- tworzyć szkolne sieci wzajemnego wspierania się.
KIEDY?
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?” odbędzie się 22 i 23 lutego 2024 roku. Spotkamy się w godzinach porannych i pożegnamy po południu następnego dnia.
GDZIE?
Europejskie Centrum Solidarności,
Gdańsk, Pl. Solidarności 1
JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W KONFERENCJI?
Udział w konferencji jest bezpłatny. Zapewniamy wyżywienie oraz nocleg z 22 na 23 lutego.
Zapraszamy dyrektorów i wicedyrektorów. Mogą to być dwie osoby z jednej placówki. Liczba miejsc ograniczona.
Prowadzący
Patrycja Medowska (ECS)
Z wykształcenia germanistka. Przez wiele lat dziennikarka Polskiego Radia RDC. W Fundacji im. Konrada Adenauera w Polsce odpowiedzialna za relacje z mediami i organizację wydarzeń dotyczących integracji europejskiej i relacji polsko-niemieckich. Od 2008 roku pracowniczka Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku; pełni funkcję zastępczyni dyrektora ds. kultury obywatelskiej.
Przemysław Kluge (CEO)
Tworzy, organizuje i koordynuje działania, które są rozwojowe dla dyrektorów szkół, m.in. cykl webinariów i seminariów „Odporna szkoła” dla dyrektora i Letnią Szkołę Dyrektorów. Jest polonistą. Wykształcenie uzupełniał licznymi studiami podyplomowymi z zakresu zarządzania oświatą i ewaluacji. Ma rekomendację trenerską II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, która uprawnia go do prowadzenia treningów interpersonalnych. W trakcie 32-letniej kariery w edukacji był bibliotekarzem, nauczycielem, dyrektorem szkoły (publicznej i prywatnej), trenerem oświatowym i biznesowym, dyrektorem ośrodka ORKE przy WSiP.
Sylwia Żmijewska-Kwiręg (CEO)
Kieruje działem „Szkoła ucząca się” w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wspólnie z zespołem rozwija program, zwłaszcza w zakresie upowszechniania współpracy nauczycieli i dyrektorów oraz rozwijania przywództwa edukacyjnego. Jest nauczycielką wiedzy o społeczeństwie, twórczynią programów nauczania i podręczników, współautorką programów kompleksowego wspomagania szkół oraz materiałów dydaktycznych i eksperckich publikacji. Certyfikowana trenerka, tutorka i mentorka programów CEO i innych organizacji pozarządowych.
Małgorzata Borowska-Leszczyszyn
Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, studiów podyplomowych Akademia Liderów Oświaty, nauczycielka j. polskiego i historii. Dyrektorka Szkoły Podstawowej w Lubieszewie - Aktywna Szkoła - wdrażająca innowacyjne rozwiązania w nauczaniu. Twórczyni autorskich rozwiązań skoncentrowanychna nauczaniu interdyscyplinarnym – z powodzeniem stosowanych w codziennej pracy z uczniami w Szkole Podstawowej w Lubieszewie. Entuzjastka edukacji nastawionej na podmiotowość ucznia i tworzenie środowiska nauczania sprzyjającego rozwojowi potencjału każdego ucznia. Od 2012 r. trenerka edukacyjna, mentorka i asystentka szkół w programach koncentrujących się na budowaniu współpracy nauczycieli i wykorzystywaniu w praktyce nowatorskich rozwiązań w kierunku podnoszenia jakości pracy szkoły. Jest doświadczoną praktyczką oceniania kształtującego, które pielęgnuje w kierowanej przez siebie placówce.
Zygmunt Medowski
Specjalista Psychoterapii Uzależnień. Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego. Terapeuta Dialogu Motywującego PTDM. Trener i Superwizor PTDM. Członek Motivational Interviewing Network of Trainers. Superwizor Towarzystwa Profilaktyki Środowiskowej Mrowisko. Członek Pomorskiej Rady Ekspertów ds. Uzależnień. Wykładowca akademicki: Uniwersytet Gdański, SWPS Wydział Zamiejscowy w Sopocie, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku. Autor i realizator programów profilaktycznych i terapeutycznych.
Agnieszka Tomasik
Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny i polonistka, innowatorka, ekspertka zmiany, popularyzuje edukację obywatelską, prawną i konektywizm w uczeniu się i zarządzaniu. Dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku, wykładowczyni na uniwersytecie Merito i liderka nauczycielskiej sieci Kreatywnej Pedagogiki.
Zofia Gajger
Członkini samorządu uczniowskiego w XIV LO w Gdańsku. Angażuje się społecznie, uczestniczy w Kole Inicjatyw Społecznych w XIV LO, współorganizuje Uczniowską Konferencję Praw Człowieka. Interesuje się kryminologią, psychologią, a także makijażem oraz modą.
dr Tomasz Besta (Uniwersytet Gdański)
Profesor UG, pracuje w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się psychologią społeczną i psychologią osobowości. Interesuje się analizą relacji międzygrupowych, działań zbiorowych, dynamiką grup oraz motywacją do angażowania się i popierania działań przemocowych. Prowadził badania między innymi wśród osób uczestniczących w Marszach Równości, Czarnych Protestach, Światowych Dniach Młodzieży, strajku nauczycieli, a także wśród wolontariuszy WOŚP i kibiców piłkarskich. Bada także zniekształcenia poznawcze wpływające na odbiór i ocenę zjawisk społecznych, oraz to, w jaki sposób charakterystyki miejsca zamieszkania związane są z jakością życia. Prowadzi warsztaty i wykłady popularyzujące naukę. Współautor książki „Między Grupami. Przewodnik po relacjach z ludźmi, którzy się od nas różnią” oraz „Walcz, protestuj, zmieniaj świat. Psychologia aktywizmu”.
Elżbieta Krawczyk (CEO)
Kieruje pracami Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Autorka programów edukacyjnych, publikacji i kursów e-learningowych z zakresu edukacji globalnej, międzykulturowej i ekologicznej. Jest absolwentką arabistyki i islamistyki na Uniwersytecie Warszawskim, stosunków międzynarodowych ze specjalizacją w zakresie międzynarodowej współpracy rozwojowej w Collegium Civitas oraz Akademii Treningu Antydyskryminacyjnego. Członkini ruchu Climate Reality.
Anna Listewnik
Filolożka, pedagożka dramy, ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli, doradczyni metodyczna, wykładowczyni na Uniwersytecie WSB Merito. Od września 2016 roku pełni funkcję dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. Władysława Andersa w Gdańsku. Zakładała oddziały przygotowawcze dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Organizuje Międzynarodowe Konferencje „Współpraca edukacyjna Gdańsk–Lwów–Odessa–Kutaisi–Batumi”.
Dariusz Zelewski
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Św. Kazimierza w Kartuzach, nauczyciel dyplomowany, ekspert ds. awansu zawodowego. Członek Pomorskiej Rady Oświatowej w Gdańsku. Trener w edukacji, współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej jako asystent Szkół Uczących Się oraz Dyrektor Konsultant Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty. Od ponad 20 lat wspiera organizacje pozarządowe w zakresie doradztwa oraz współpracy z administracją samorządową.
Sulisława Borowska
Animatorka społeczna, moderatorka, trenerka rozwoju osobistego i metody action learningu – od ponad 20 lat związana z Fundacją Kaszubski Uniwersytet Ludowy (obecnie wiceprezeska) oraz współwłaścicielka Pracowni Szkła Artystycznego „SuliArt”. Od kilku lat mocno zaangażowana w projekty kobiece nastawione na ożywianie życia społecznego na wsi oraz działania skierowane na uruchamianie potencjału młodych i usłyszenie ich głosu przez dorosłych. Aktywna mieszkanka sołectwa Nowa Ameryka, w którym współtworzy nieformalną grupę „Odkryj życie w Nowej Ameryce”. Tamże z radością praktykuje współpracę międzypokoleniową i uczy się współdziałania z młodymi. W życiu cieszy ją możliwość tworzenia przestrzeni do poznawania się i wspólnego działania osób o różnym doświadczeniu życiowym.
Maria Kryger
Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego w XIV LO w Gdańsku, angażuje się społecznie, uczestniczy w Kole Inicjatyw Społecznych przy XIV LO, współorganizuje Uczniowską Konferencję Praw Człowieka i wydarzenia z życia szkolnego, a w wolnym czasie chodzi na koncerty, gra na ukulele i gitarze. Żegluje i jest harcerką.
Helena Chmielińska-Plaszczyk
Zastępczyni przewodniczącej XIV LO w Gdańsku. Angażuje się społecznie, uczestniczy w Kole Inicjatyw Społecznych w XIV LO, współorganizuje Uczniowską Konferencję Praw Człowieka. W wolnym czasie chodzi na zajęcia przygotowujące do szkoły filmowej, co jest jej pasją. Lubi też grać w gry na konsoli np. „Wiedźmin 3".
Konferencja realizowana w ramach inicjatywy finansowanej przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.
Organizatorami konferencji są Centrum Edukacji Obywatelskiej i Europejskie Centrum Solidarności.
Inne aktualności
Aktualności
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Razem w szkole. Jak uczyć, by łączyć?
Zobacz inne obszary naszych działań
Zapraszamy na festiwal z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej 2023
Aktualność
Drogie Nauczycielki, drodzy Nauczyciele,
zapraszamy Was oraz Waszych uczniów i uczennice do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go. Wydarzenie odbywa się od 1999 roku z inicjatywy Centrum Północ-Południe przy Radzie Europy.
Udział w TEG to możliwość włączenia się do globalnej akcji i wspólnego zmieniania świata na lepszy! To święto wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań, a także możliwość budowania wspólnoty i pokazania swojego zaangażowania.
Z tej okazji po raz kolejny zapraszamy szkolne zespoły młodzieżowe do uczestnictwa w Festiwalu internetowym „Pokój dla planety. Planeta pokoju”. Razem z Wami chcemy zastanowić się, jaki jest związek konfliktów z planetą i jak poprzez drobne działania w szkole przyczyniać się do tego, żeby Ziemia stała się planetą pokoju. Weźmiemy pod lupę takie zagadnienia jak zmiana klimatu, migracje, nasze kontakty z naturą, czy dbanie o różnorodność biologiczną, a do tego będziemy ćwiczyć krytyczne myślenie.
Jak mówić o konfliktach? Jak radzić sobie z nimi, żeby działać, a jednocześnie zachować wewnętrzny (s)pokój? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas tegorocznego festiwalu. Jego celem jest podjęcie tematów planety i pokoju oraz włączenie młodzieży do aktywności odpowiadających na globalne wyzwania.
Wydarzenia festiwalu zostały podzielone na dwie grupy: aktywności dla nauczycieli i nauczycielek oraz aktywności dla uczniów i uczennic.
O FESTIWALU
W tym roku zasadnicza część festiwalu będzie trwała trzy dni, od 14 do 16 listopada (wtorek-czwartek).
Tydzień wcześniej odbędzie się krótkie webinarium wprowadzające.
W trakcie festiwalu zarówno uczennice i uczniowie, jak i nauczyciele i nauczycielki będą mieć okazję uczestniczyć w webinariach dotyczących globalnych wyzwań. Do tego młodzież stworzy zespoły szkolne i wykona zadania w ramach gry korytarzowej, działając na terenie swojej szkoły. Rezultaty swoich działań zaprezentuje w internecie, na platformie festiwalowej.
Festiwal przeznaczony jest dla nauczycielek i nauczycieli oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Zespoły młodzieżowe mogą liczyć od pięciu do dziesięciu osób, jedna szkoła może zgłosić do dwóch zespołów.
Wszystkie szczegóły dotyczące organizacji wydarzeń w szkole zostaną przekazane opiekunom i opiekunkom w czasie webinarium przygotowującego do Tygodnia Edukacji Globalnej, który odbędzie się 7 listopada.
AKTYWNOŚCI DLA NAUCZYCIELI I NAUCZYCIELEK
Dla tej grupy proponujemy trzy webinaria: webinarium wprowadzające, które przybliża tematykę tegorocznego TEG-u i wyjaśnia kwestie organizacyjne, oraz dwa webinaria merytoryczne, spośród których nauczyciele i nauczycielki mogą wybrać jedno.
7 listopada (wtorek), godz. 17:30-18:30
Webinarium wprowadzające
W trakcie tego webinarium przedstawimy ideę Tygodnia Edukacji Globalnej i zaprezentujemy aktywności, które CEO przygotowało na tę okazję. Będzie też możliwość, by zapoznać się z wszystkimi kwestiami dotyczącymi organizacji festiwalu.
14 listopada (wtorek), godz. 17:00-18:30
Webinarium „O języku pokoju. Jak reagować na konflikty z empatią?”
W trakcie webinarium weźmiesz udział w rozmowie dwóch praktyczek empatycznej komunikacji na temat tego, czym jest i czym może być konflikt. Wspólnie zastanowimy się nad swoimi przekonaniami na jego temat i strategiami, które przyjmują dorośli interweniując w dziecięce i młodzieżowe konflikty. Przyjrzymy się tym strategiom – na ile rozwiązania, które oferujemy są wspierające dla konfrontujących się osób – dla ich wspólnej relacji i indywidualnych potrzeb. Zaproponujemy podejście i sposoby działania, które wesprą adekwatne i odpowiedzialne reagowanie na spory uczniów i uczennic.
Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska oraz Alicja Owczarek.
Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.
Alicja Owczarek – trenerka komunikacji empatycznej, mediatorka w duchu NVC, dyplomowany coach. Absolwentka ekonomii Uniwersytetu Łódzkiego, a także Collegium Civitas na kierunku „Porozumienie bez Przemocy według Marshalla Rosenberga”. Swoją wiedzę z zakresu NVC zdobywała na licznych warsztatach. Sama prowadziła grupy empatii dla rodziców, warsztaty dla młodzieży, a także dla dorosłych. Jej ostatnie projekty dotyczyły rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze złością oraz z hejtem w internecie. Obecnie poszerza wiedzę z zakresu neurobiologii interpersonalnej. Prywatnie żona oraz mama nastoletnich córek.
15 listopada (środa), godz. 17:00-18:30
Webinarium „Jak nie zwariować w globalnym świecie? Czyli o radzeniu sobie ze stresem (nie tylko) klimatycznym”
W trakcie wykładu Magdalena Budziszewska opowie w ciepłych i niestrasznych słowach o różnych formach stresu wynikających z przejęcia globalnymi problemami, klimatem, przyrodą, nierównościami, migracjami, wojną. Następnie przedstawi sposoby dbania o siebie i wspierania uczniów i uczennice w radzeniu sobie z tego typu stresem i różnymi emocjami. Na koniec opowie o tworzeniu w życiu i szkole kultury regeneracji, czyli takich sposobów wspólnego działania, które zostawiają nas raczej wypoczętymi i zachęconymi, niż wypalonymi, wobec skali globalnych problemów. W wykładzie wystąpią też żaby z plasteliny i jeden bardzo biedny kot.
Dr Magdalena Budziszewska – psycholożka i badaczka związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktorka i współautorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne Podstawy Współczesnej Wiedzy o Zmianie Klimatu. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę i emocje ludzi powiązane ze współczesnymi kryzysami środowiskowymi. Miłośniczka gór i dzikich istot.
AKTYWNOŚCI DLA UCZNIÓW I UCZENNIC
WEBINARIA DLA UCZNIÓW I UCZENNIC
Trzy webinaria dla uczniów dotyczące kontaktów z naturą i bioróżnorodności, pokojowej komunikacji oraz krytycznego myślenia w dobie konfliktów wojennych i internetu odbędą się w trzech sesjach po 45 min w godzinach 9:30-12:15. Będą to spotkania z badaczkami i działaczami, którzy przekuwają swoje pomysły i zainteresowania w potrzebne i ważne społecznie zadania. Dzięki temu stają się inspiracją w odpowiadaniu na globalne wyzwania związane z planetą i pokojem.
14 listopada (wtorek), godz. 9:30-10:15
Webinarium „Pokój w lesie. Dlaczego warto rozgościć się w przyrodzie?”
Czy wiecie, że kiedyś naszym naturalnym domem był las?
Wyszliśmy z lasu do miast i płacimy za to zdrowiem…
A gdyby tak wrócić do domu? Urządzić sobie w nim swój pokój? Pokój, w którym odpoczniemy, zrelaksujemy się, nakarmimy zmysły i zadbamy o swoją odporność…
Zapraszamy Was na webinarium, podczas którego dowiecie się:
- jak natura wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację i na nasze zdrowie?
- na czym polegają i co nam mogą dać kąpiele leśne?
- co my możemy zrobić dla przyrody, czyli dlaczego powinniśmy dbać o bioróżnorodność?
Spotkanie poprowadzi Magdalena Kołodziejczyk – założycielka i edukatorka Tulę las, absolwentka SGGW na Wydziale Nauk o Zwierzętach oraz Podyplomowych Studiów Pedagogicznych, wielbicielka przyrody, pasjonatka natury, realizatorka licznych projektów związanych z przyrodą. Przez wiele lat związana z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej Lasów Miejskich-Warszawa, ma ponad 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu edukacji przyrodniczej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz głowę pełną pomysłów na to, jak zachęcić innych do przyjaźni z naturą.
14 listopada (wtorek), godz. 10:30-11:15
Webinarium „Pokój w głowie. Jak nie dać się fake newsom w czasach konfliktów?”
W czasach, gdy udostępniając informacje i pisząc własne opinie w internecie wszyscy współtworzymy media, uważność na tzw. fake newsy jest potrzebna jak nigdy wcześniej. W trakcie webinarium porozmawiamy o tym, czym jest krytyczne myślenie, w jaki sposób rozpoznawać prawdziwe informacje i oddzielać je od opinii. Zastanowimy się także, z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę, omawiając przykłady tematów związanych z migracjami i konfliktami zbrojnymi, które stanowią jedne z głównych wyzwań dla utrzymania pokoju na świecie.
Webinarium poprowadzi Anna Mikulska – badaczka i dziennikarka, specjalizująca się w temacie praw człowieka, głównie migracji i uchodźstwa, tworząca projekt @historieoczlowieku.
14 listopada (wtorek), godz. 11:30-12:15
Webinarium „O języku pokoju. Jak kłócić się pięknie?”
W trakcie webinarium przyjrzymy się temu, co jest uniwersalne dla wszystkich ludzi, a czym się różnią i z czego – w związku z tym – bierze się konflikt. Zastanowimy się też, dlaczego go potrzebujemy (sic!) i co robić, by nas nie rujnował, ale wspierał.
Webinarium poprowadzi Katarzyna Dzięciołowska – pracowniczka Centrum Edukacji Obywatelskiej, trenerka i edukatorka edukacji globalnej, instruktorka harcerska, historyczka z krótkim doświadczeniem pracy w szkole. Działa i pracuje z ludźmi w wielu różnych rolach, żeby robić to lepiej, ukończyła studia podyplomowe z porozumienia bez przemocy wg Marshalla B. Rosenberga. Z radością i wciąż na nowo odkrywa, że podstawą dobrej rozmowy jest dobra relacją, przede wszystkim z samą sobą.
GRA KORYTARZOWA 15-16 listopada (środa- czwartek)
Dla uczniów i uczennic przygotowaliśmy również grę korytarzową, która będzie trwać cały drugi i trzeci dzień. CEO przekaże opiekunom i opiekunkom grup zestaw zadań do gry. Zadania będą poświęcone globalnym zjawiskom związanym z planetą i pokojem, tropieniu powiązań oraz poszukiwaniu lokalnych rozwiązań i możliwości włączenia się w działania mające na celu poprawę sytuacji na świecie.
Istotnym elementem gry będzie budowanie współpracy pomiędzy uczniami i uczennicami, wzmacnianie w szkole postaw solidarności i otwartości, a także ćwiczenie krytycznego myślenia. Spośród ponad 25 zadań, o różnym poziomie trudności, opiekunowie i opiekunki wybiorą minimum cztery zadania, które zaproponują młodzieży
w czasie gry.
Efekty zrealizowanych zadań zespoły będą umieszczać na Padlecie, gdzie będą miały też możliwość podejrzeć, jak pracują inne grupy.
TRZY KROKI DO ZGŁOSZENIA SWOEJ GRUPY MŁODZIEŻOWEJ NA FESTIWAL
Krok 1: Zaproś do uczestnictwa swoich uczniów i uczennice, następnie stwórzcie 5-10-osobowe zespoły.
Krok 2: Do 12 listopada zgłoś zespoły, których jesteś opiekunką/opiekunem za pomocą formularza dostępnego poniżej (Uwaga! Jest to inny formularz niż podany wyżej link
z zapisami na webinaria dla nauczycieli!).
Krok 3: Osoby zgłaszające zespoły młodzieżowe w okresie
7-12 listopada otrzymają szczegółowy program w przeciągu
24 godzin.
Dzięki udziałowi w naszym wydarzeniu młodzież:
-
pozna zaangażowanych rówieśników i rówieśniczki z różnych zakątków Polski i podzieli się pomysłami i inspiracjami,
-
pogłębi wiedzę o aktualnych wyzwaniach globalnych związanych z planetą oraz zagadnieniem pokoju na świecie,
-
wzmocni ważne kompetencje kluczowe – świadomości globalnej, krytycznego i kreatywnego myślenia, współpracy i komunikacji oraz postawy solidarności i odpowiedzialności,
-
poczuje przyjemne emocje dzięki formie nauki poprzez zabawę.
Zapisy na Festiwal potrwają do 12 listopada lub do wyczerpania się limitu miejsc!
Jeśli masz pytania, napisz do koordynatorki Festiwalu: marta.kaluzynska@ceo.org.pl
Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” współfinansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) oraz programu „Razem w szkole. Polska-Ukraina”, realizowanego w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.
Inne aktualności
Aktualności