CEO rusza z projektami wsparcia integracji edukacyjnej w polskich szkołach na rok 2023/24!

uczniowie w klasie podnoszą ręce, przy tablicy stoi nauczyciel

Obecnie w polskich szkołach uczy się ok. 185 tys. uczennic i uczniów z Ukrainy (w tym ok. 135 tys. z nich to uchodźcy i uchodźczynie wojenni). Już teraz około 75% nauczycieli i nauczycielek uczy co najmniej jedno dziecko pochodzenia ukraińskiego. Dlatego CEO rusza z projektami, które zapewnią im kompleksowe wsparcie we wprowadzaniu integracji edukacyjnej.

„Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym (…)” to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej w Polsce w roku szkolnym 2023/2024. Celem naszych projektów jest wsparcie szkół w dostosowaniu się do potrzeb zarówno uczniów i uczennic polskich, jak i ukraińskich. Dzięki integracji edukacyjnej możliwe jest tworzenie w szkole warunków, które sprzyjają odnoszeniu sukcesów edukacyjnych przez wszystkich uczniów, niezależnie od ich narodowości i zróżnicowanych potrzeb.

W tym roku planujemy dotrzeć z programami wsparcia integracji edukacyjnej do 28 szkół i przeprowadzić szkolenia oraz wydarzenia dla 2695 nauczycieli i nauczycielek. Nasze działania skoncentrują się na trzech kluczowych obszarach:

  • odpowiadaniu na potrzeby emocjonalne, poprzez działania mające na celu przygotowanie nauczycieli do nauczania uczniów technik radzenia sobie ze stresem;

  • odpowiadaniu na potrzeby edukacyjne, poprzez promowanie metod nauczania i oceniania, które są odpowiednie dla zróżnicowanych klas oraz praktykę upraszczania języka nauczania;

  • odpowiadaniu na potrzeby społeczne, zwłaszcza w zakresie zapobiegania napięciom międzykulturowym i reagowania na konflikty, które mogą pojawiać się w zróżnicowanych kulturowo społecznościach szkolnych.

Oferta CEO 

W roku szkolnym 2023/2024 CEO przygotowało bogatą ofertę działań wspierających integrację edukacyjną.

  • Projekty: Globalna szkoła. Na początek, Klub dobrej rozmowy, O redukcji stresu, Redukcja stresu dla lepszego uczenia się, Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie.

  • Wsparcie dyrektorów i grup nauczycieli w całościowym wdrażaniu programu Better Learning Program (Wychowanie to podstawa, O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół).

  • Cykl webinariów i seminariów online przeznaczonych dla nauczycieli i dyrektorów zainteresowanych problematyką związaną z integracją edukacyjną (Odporna szkoła dla nauczyciela i Odporna szkoła dla dyrektorów).

  • Warsztaty i seminaria regionalne dla dyrektorów.

  • Konferencje dla dyrektorów i dla nauczycieli.

Better Learning Programme

Partnerem projektów O redukcji stresu , Redukcja stresu dla lepszego uczenia się oraz O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół jest norweska organizacja humanitarna zajmująca się ochroną praw osób dotkniętych wysiedleniem Norwegian Refugee Council (NRC).

NRC we współpracy z Działem Edukacji Uniwersytetu w Tromsø – Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego, opracowało wykorzystywany w naszych projektach Better Learning Programme (BLP). Jest to model pracy mający na celu odzyskanie utraconych zdolności do nauki przez uczniów i uczennice narażonych na stres związany z kryzysem i konfliktem. Program jest realizowany przez NRC w wielu krajach i opiera się na najlepszych praktykach w zakresie psychospołecznego wsparcia edukacji w sytuacjach kryzysowych. 

Jako partner projektu wsparcia integracji edukacyjnej, NRC będzie odpowiedzialne m.in. za przygotowanie i adaptację podręczników do metody BLP, opracowanie i przetłumaczenie wspomagających materiałów edukacyjnych i filmów, organizację szkoleń i wizyt eksperckich dla trenerów/ek BLP i kadry szkolnej zaangażowanej w projekt oraz opracowanie systemu monitorowania efektów BLP wśród uczestników/czek społeczności szkolnej. Dodatkowo zaplanowano badanie wpływu BLP na redukcję stresu wśród dzieci oraz dystrybucję zestawu  wskazówek do BLP wśród dyrektorów/ek szkół, nauczycieli/ek, decydentów/ek i darczyńców/czyń.

Zapraszamy do zapisów!

logotype EEA

Działania z zakresu integracji edukacyjnej są finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Inne aktualności

Aktualności

warsztaty
03/12/2024
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”
Zapraszamy na warsztat online z trenerem edukacji globalnej Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”.Na co dzień słyszymy wiele opowieści o migracjach oraz osobach z...
czytaj więcej»
Tydzień Edukacji Globalnej 2024
24/09/2024
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Włącz się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze! TEG to wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań,...
czytaj więcej»
gra edukacyjna "Klimatyczne wyzwania" - webinaria
06/09/2024
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Jak myślisz, co ma większy wpływ na klimat: lot przez Atlantyk, jedzenie jednego steka dziennie przez cały rok, czy ogrzewanie domu?  Razem ze swoimi uczniami i uczennicami możesz się tego...
czytaj więcej»
23/05/2024
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Już 14 czerwca odbędzie się wyjątkowe wydarzenie dla uczestników naszych projektów: Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych realizowanych w programach Globalnej Szkoły i Ekologicznej Szkoły.Prezentacja odbędzie się w gronie grup projektowych, wśród...
czytaj więcej»
Konferencja dla nauczycieli, na zdjęciu dziewczynka z namalowanym na policzku niebiesko-zielonym przypominającym kulę ziemską
29/04/2024
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Zapraszamy na konferencję wszystkich zainteresowanych naszymi programami! To okazja, żeby poznać inne osoby uczestniczące w projektach obszaru „Odpowiadaj na globalne wyzwania” i wymienić się z nimi doświadczeniami i przemyśleniami. To...
czytaj więcej»
18/01/2024
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?” to bezpłatne wydarzenie dla dyrektorów i wicedyrektorów z wszystkich rodzajów szkół. Jest ono poświęcone prowadzeniu szkół, w których...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań