Nowy semestr letni z projektami wsparcia integracji edukacyjnej w polskich szkołach

the person standing at the front of the stage speaks into a microphone, from behind you can see the audience's heads and raised hands

Za nami pierwsze półrocze prowadzenia projektów wsparcia integracji edukacyjnej. Obecnie zakończyliśmy także rekrutację do projektów na semestr letni roku szkolnego 2023/24. Zachęcamy do lektury krótkiego podsumowania postępów w realizowanych przez nas działaniach.

Projekty

W grudniu przedstawiciele i przedstawicielki 20 szkół z całej Polski, które biorą udział w projekcie „Wychowanie to podstawa dla szkół”, wzięli udział w dwudniowym szkoleniu stacjonarnym w Warszawie. Podczas spotkania zapoznali się dokładnie z przebiegiem działań w projekcie, narzędziem do przeprowadzania diagnozy w szkole oraz ideą partycypacyjnej pracy z uczniami i uczennicami – zwłaszcza przybyłymi z Ukrainy lub należącymi do grup wrażliwych, nie zawsze odpowiednio widocznych w szkole. Proces diagnozy i pracy nad celami wychowawczymi w poszczególnych placówkach będą facylitować przypisani do nich asystenci i asystentki.

Z kolei uczestnicy i uczestniczki rocznego projektu „Globalna szkoła. Na początek” z powodzeniem kontynuują realizację kolejnych modułów kursu internetowego na temat globalnych procesów i ich wpływu na życie uczniów i uczennic. 1-2 marca w Warszawie odbyła się konferencja dla uczestników i uczestniczek projektu, podczas której poruszone zostały wątki z obszaru edukacji globalnej. 

W tym semestrze letnim nauczyciele i nauczycielki mogli się zapisać do następujących projektów:

  • „Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie” –  projekt dla szkolnych liderów i liderek odpowiedzialnych za zarządzanie i ułatwianie integracji edukacyjnej. Podczas trzech modułów kursu – „Projektowanie lekcji w klasie różnorodnej”, „Wspieranie samodzielności uczniów w różnorodnej klasie” i „Współpraca w klasie różnorodnej” – nauczyciele i nauczycielki skupią się na zdobywaniu kompetencji, które pozwolą im lepiej odpowiadać na społeczne, emocjonalne i edukacyjne  potrzeby uczniów i uczennic.

  • „Klub dobrej rozmowy” – projekt, którego celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w przybliżaniu młodym ludziom tematów migracji, wielokulturowości i tożsamości. Uczestnicy i uczestniczki projektu przy wsparciu mentorów i mentorek zrealizują trzy moduły kursu internetowego i przeprowadzą działania z uczniami i uczennicami w swojej szkole.

  • „O redukcji stresu” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 1 w swoich szkołach. Uczestnicy i uczestniczki projektu poznają praktyczne sposoby pracy z młodymi ludźmi, które pomogą im stworzyć bezpieczną przestrzeń w klasie i wesprzeć funkcjonowanie społeczne uczniów i uczennic – zarówno w szkole, jak i poza nią. Nauczyciele i nauczycielki poznają także sposoby pracy z własnym stresem, tak aby ten nie przenosił się na innych uczestników i uczestniczki szkolnego życia.

  • „Redukcja stresu dla lepszego uczenia się” – projekt przygotowujący nauczycieli i nauczycielki do stosowania modelu Better Learning Programme 2 w swoich szkołach. Skierowany  jest do absolwentów i absolwentek poprzednich edycji projektu „O redukcji stresu”. Projekt pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób stres oraz jakość relacji społecznych wpływają na proces nauki. Podczas szkoleń stacjonarnych i online uczestnicy i uczestniczki poznają techniki, które mogą pomóc obniżyć poziom stresu oraz przyczynić się do poprawy koncentracji i skuteczności uczenia się uczniów i uczennic. Nauczyciele i nauczycielki dowiedzą się także, jak mogą nawiązywać współpracę z innymi przedstawicielami i przedstawicielkami kadry pedagogicznej oraz rodzicami w celu efektywniejszej pracy z dziećmi i młodzieżą.

  • „O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół” – projekt będzie odpowiadał na potrzeby zdiagnozowane w szkołach, a jego celem będzie stworzenie w nich lepszych warunków do uczenia się poprzez redukcję stresu. Kadra pedagogiczna, rodzice, a także dzieci i młodzież szkolna zapoznają się z modelem Better Learning Programme oraz z narzędziami i technikami służącymi redukcji stresu. Będą również wprowadzać zmiany organizacyjne, które wesprą ich we wdrażaniu strategii radzenia sobie ze stresem w codziennej pracy w szkole. Projekt ma charakter pilotażowy i będzie realizowany w ośmiu wybranych szkołach. Każda z nich, otrzyma wsparcie opiekuna lub opiekunki, którzy będą jej  towarzyszyć przez cały czas trwania projektu. 

people on the conference are sitting on the chairs in the circle onconference
ludzie grają w grę karcianą, siedzą w grupie na podłodze
Konferencja dla uczestników i uczestniczek projektu Globalna szkoła. Na początek”. Warszawa, 1-2 marca 2024 r. Fot. Weronika Szczurko.

Warsztaty regionalne dla dyrektorów i dyrektorek

W listopadzie odbyły się dwa regionalne spotkania dla dyrektorów i dyrektorek:

  •  17 listopada w Krakowie, zorganizowane we współpracy z Fundacją im. Mikołaja Reja w Krakowie,

  •  24 listopada w Poznaniu, zorganizowane we współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.

Warsztaty były odpowiedzią na wyzwania, które pojawiły się w związku z przyjęciem do polskich szkół uczniów i uczennic z Ukrainy, przy jednoczesnym braku systemowego wsparcia w tym zakresie. Tematami spotkań były zgłoszone przez uczestników i uczestniczki problemy związane z włączaniem nauczycieli i nauczycielek w procesy decyzyjne dotyczące życia szkolnego. 

Podczas warsztatów przedstawiono narzędzia komunikacyjne sprzyjające partycypacji oraz empatii w zarządzaniu. Dzięki zastosowaniu podczas spotkania metody procesowej, w ramach której uczestnicy i uczestniczki wspólnie z trenerem decydowali o kolejnych krokach i podejmowanych wątkach, udało się utrzymać duże zaangażowanie w pracę warsztatową i pozostać w realiach konkretnych wyzwań w poszczególnych szkołach.

Konferencje

22-23 lutego w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku odbyła się konferencja zatytułowana „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”

Do udziału zaproszeni byli dyrektorzy/ki i wicedyrektorzy/ki szkół, a samo wydarzenie było poświęcone prowadzeniu placówek, w których współpraca, dialog i wzajemne wsparcie wszystkich członków i członkiń szkolnej społeczności są szczególnie ważne.

Uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w warsztatach, wykładach, panelach oraz nieformalnych spotkaniach, a także poznali dyrektorów/ki i wicedyrektorów/ki o podobnych potrzebach i doświadczeniach, z którymi mogli wymienić się swoją wiedzą. 

Conference, two people with the microphones are standing o the stage, from the back you can see heads of the audience
Conference, three people stand on the stage, the audience sits around the tables
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, 22-23 lutego 2024 r.
Fot. Beata Klassek.

Webinaria i seminaria

W ramach kampanii „Odporna szkoła” prowadzimy cykl webinariów i seminariów, w trakcie których odpowiadamy na wyzwania, z którymi mierzą się nauczyciele i nauczycielki oraz dyrektorzy i dyrektorki. Podczas spotkań proponujemy praktyczne rozwiązania, które wspierają kadrę szkolną w pracy w zmiennych warunkach. W centrum „Odpornej szkoły” stawiamy na to, co w szkole najważniejsze, czyli skuteczne uczenie się i rozwój młodych ludzi. Nie zapominamy jednak również o dobrostanie całej społeczności szkolnej. 

Do tej pory odbyły się dwa wydarzenia skierowane do dyrektorów oraz trzy wydarzenia skierowane do nauczycieli. Nagrania webinariów można obejrzeć na naszym kanale YouTube.

NRC razem z CEO dla dobrostanu dzieci z doświadczeniem uchodźstwa

Projekt wsparcia integracji edukacyjnej realizujemy wspólnie z Norwegian Refugee Council, które rozpoczęło działalność w Polsce w marcu 2022 roku w odpowiedzi na eskalację wojny w Ukrainie. Działa wyłącznie poprzez lokalnych partnerów, a w dziedzinie edukacji współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach podjętych działań, NRC razem z CEO pomaga dzieciom i młodzieży radzić sobie z trudnymi doświadczeniami oraz integrować się z polskim środowiskiem. Działa również na rzecz wzmacniania kompetencji nauczycieli i personelu szkolnego. 

logo organizacji Norwegian Refugee Council

Jednym ze sztandarowych programów NRC jest Better Learning Programme (BLP), opracowany we współpracy z Norweskim Uniwersytetem Arktycznym w Tromsø. BLP to metoda wsparcia psychospołecznego, która pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem, w tym traumą spowodowaną konfliktem lub przesiedleniem.

We współpracy z CEO, NRC zorganizowało wykłady i spotkania z psychologiem edukacyjnym i współautorem BLP, Jonem-Håkonem Schultzem. NRC zorganizowało również szkolenia na różnych poziomach BLP, w tym BLP-1, który obejmuje sesje integracyjne dla wszystkich dzieci, oraz BLP-2, wspierający dzieci zmagające się z konsekwencjami sytuacji kryzysowych takich jak doświadczenie wojny. Szkolenia te objęły ponad 140 nauczycieli/ek, dyrektorów/ek szkół i innych pracowników/czek oświaty w całej Polsce.

W 2024 roku NRC będzie kontynuować współpracę z CEO, dostosowując sprawdzone zasoby do polskich realiów. Obejmuje to adaptację i tłumaczenie filmów informacyjnych o BLP, materiałów poradnikowych i podręczników dla moderatorów, nagrań audio ćwiczeń i artykułów naukowych. NRC będzie również organizować warsztaty i kręgi edukacyjne dla nauczycieli/ek, aby wspierać trwałość efektów szkoleń, oraz prowadzić badania nad wpływem BLP na redukcję stresu u dzieci w Polsce.

Zostań z nami!

Zachęcamy do śledzenia kolejnych aktualizacji na temat wydarzeń i projektów wsparcia integracji edukacyjnej CEO. Aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami, polecamy obserwowanie stron poszczególnych projektów oraz profili w mediach społecznościowych: Facebooka CEO i Facebooka Edukacji Globalnej CEO. Zapisując się do naszego newslettera otrzymasz informacje o aktualnościach i zaproszenia na wydarzenia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.

logotype EEA

Działania z zakresu integracji edukacyjnej są finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Inne aktualności

Aktualności

warsztaty
03/12/2024
Warsztat online z Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”
Zapraszamy na warsztat online z trenerem edukacji globalnej Łukaszem Bartosikiem „Dominujące narracje o migracjach – jak z nimi pracować edukacyjnie?”.Na co dzień słyszymy wiele opowieści o migracjach oraz osobach z...
czytaj więcej»
Tydzień Edukacji Globalnej 2024
24/09/2024
Tydzień Edukacji Globalnej 2024 – ruszyły zapisy!
Włącz się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej (TEG) – święta ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze! TEG to wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie jest działanie na rzecz globalnych wyzwań,...
czytaj więcej»
gra edukacyjna "Klimatyczne wyzwania" - webinaria
06/09/2024
Zapraszamy na webinaria o grze edukacyjnej „Klimatyczne wyzwania”!
Jak myślisz, co ma większy wpływ na klimat: lot przez Atlantyk, jedzenie jednego steka dziennie przez cały rok, czy ogrzewanie domu?  Razem ze swoimi uczniami i uczennicami możesz się tego...
czytaj więcej»
23/05/2024
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
Już 14 czerwca odbędzie się wyjątkowe wydarzenie dla uczestników naszych projektów: Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych realizowanych w programach Globalnej Szkoły i Ekologicznej Szkoły.Prezentacja odbędzie się w gronie grup projektowych, wśród...
czytaj więcej»
Konferencja dla nauczycieli, na zdjęciu dziewczynka z namalowanym na policzku niebiesko-zielonym przypominającym kulę ziemską
29/04/2024
Konferencja „SPOKÓJ W SOBIE – POKÓJ W ŚWIECIE. Jak wykorzystać nasze zasoby w obliczu globalnych wyzwań?”
Zapraszamy na konferencję wszystkich zainteresowanych naszymi programami! To okazja, żeby poznać inne osoby uczestniczące w projektach obszaru „Odpowiadaj na globalne wyzwania” i wymienić się z nimi doświadczeniami i przemyśleniami. To...
czytaj więcej»
18/01/2024
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?”
Konferencja „Szkolne sojusze i dialogi. Jak się dogadać, gdy jesteśmy tak różni?” to bezpłatne wydarzenie dla dyrektorów i wicedyrektorów z wszystkich rodzajów szkół. Jest ono poświęcone prowadzeniu szkół, w których...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań