Podsumowanie spotkania „Jak szkoła może zadbać o czyste środowisko naturalne?”

Aktualność

W dniu 9 grudnia spotkaliśmy się na czwartym spotkaniu w ramach serii spotkań „Europa o klimacie” i programu „Ekologiczna szkoła” Jak szkoła może zadbać o czyste środowisko naturalne?. Celem spotkania było:

  • wzmocnienie wiedzy na temat zanieczyszczenia środowiska i Europejskiego Zielonego Ładu;
  • poznanie kolejnych zadań interdyscyplinarnych w programie Europa o klimacie;
  • przyjrzenie się sposobom realizacji edukacji ekologicznej z wykorzystaniem zadań interdyscyplinarnych.

Tym razem naszym tematem przewodnim były zanieczyszczenia środowiska, również w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. W cyklu warsztatów on-line oraz materiałach edukacyjnych przygotowywanych w ramach programu skupiamy się na czterech tematach będących częścią strategii:

  • Klimat,
  • Zrównoważone budownictwo i transport,
  • Gospodarka Obiegu Zamkniętego,
  • Zanieczyszczenia środowiska.

Seria spotkań jest okazją do zainspirowania się nowymi tematami poruszanymi w ramach edukacji ekologicznej. W ramach każdego tematu proponujemy również materiały edukacyjne w formie zadań interdyscyplinarnych dla szkół podstawowych, zapraszające do międzyprzedmiotowej pracy w szkole i współpracy. 

Proponowane zadania interdyscyplinarne wspiera również przewodnik Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, który zbiera najważniejsze informacje na temat edukacji ekologicznej.

Na czwartym i ostatnim spotkaniu przyglądaliśmy się tematowi zanieczyszczeń środowiskowych, sposobom odpowiedzi na to wyzwanie przez organizacje międzynarodowe i Komisję Europejską oraz pomysły na zaangażowanie szkoły na rzecz czystego środowiska. 

W ramach strategii Europejski Zielony Ład, Komisja Europejska planuje m.in:

  • lepszy monitoring zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby oraz produktów konsumpcyjnych, 
  • informowanie o zanieczyszczeniach środowiska, zapobieganie im oraz usuwanie ich skutków,
  • odtworzenie naturalnych funkcji wód powierzchniowych i gruntowych,
  • wprowadzenie strategii „od pola do stołu” (tu więcej na ten temat w naszym zadaniu Co to jest dobra żywność? dla klas IV-VI oraz dla klas VII-VIII) w celu ograniczenia substancji biogennych.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, co szkoła może zrobić na rzecz czystego powietrza. Wśród odpowiedzi pojawiały się następujące stwierdzenia:

  • poznanie stanu środowiska lokalnego – monitoring czystości powietrza, wody, gleby,
  • identyfikacja innych zanieczyszczeń, które znajdują się w najbliższym otoczeniu uczniów i uczennic – zanieczyszczenie hałasem i światłem,
  • wzmacnianie świadomości społeczności szkolnej na temat konsekwencji zanieczyszczeń dla środowiska i ludzi,
  • podejmowanie działań na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń, np. powietrza, między innymi poprzez promowanie zrównoważonego i/lub bezemisyjnego transportu.

Więcej na temat zanieczyszczeń środowiska znajdziesz w prezentacji >>Tutaj<<.

W części dotyczącej edukacji ekologicznej przyjrzeliśmy się bliżej zadaniom interdyscyplinarnym i pomysłom na ich realizację. Jak realizować zadanie interdyscyplinarne?

  1. Zaplanuj realizację zadania – ustal z kim i w jakiej kolejności przeprowadzisz poszczególne aktywności. Zadanie można modyfikować i dostosować do Twoich  możliwości i potrzeb oraz uczniów i uczennic. O ostatecznym kształcie zadania decydują osoby które prowadzą zajęcia.
  2. Zrealizuj aktywność wprowadzającą młodzież do tematyki zadania. Dzięki niemu uczniowie i uczennice poznają główne zagadnienia poruszane w zadaniu oraz jego cel.
  3. Zrealizuj wraz innymi nauczycielami i nauczycielkami aktywności przedmiotowe (geografia/przyroda, matematyka, język polski). Dzięki nim młodzież wzmocni wiedzę środowiskową, podejmie dyskusję na temat wyzwań środowiskowych oraz zaplanuje rozwiązania i działania możliwe do zrealizowania.
  4. Przeprowadź aktywność podsumowującą całe zadanie, w ramach którego klasa ostatecznie je zrealizuje. W ramach podsumowania młodzież:
    1. odpowiada na pytanie kluczowe i przypomina sobie o tym, czego się nauczyła na temat zagadnienia oraz rozwiązań;
    2. może zaplanować inicjatywę wzmacniającą świadomość społeczności szkolnej lub realizację projektu młodzieżowego.

Do tej pory stworzyliśmy już siedem zadań interdyscyplinarnych, dotyczących siedmiu ważnych zagadnień środowiskowych (na dwa poziomy edukacyjne), znajdziesz je w naszej bibliotece materiałów. Zadania interdyscyplinarne dotyczące zanieczyszczeń środowiska i działań, które może podjąć szkołą dostępne, będą już w styczniu, pod linkami:

 

Seria spotkań „Europa o klimacie” jest współfinansowana ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Unii Europejskiej.

 

Inne aktualności

Aktualności

18/01/2022
Zapraszamy na warsztaty “Dziennikarze i dziennikarki na rzecz globalnych wyzwań”!
Zapraszamy studentów i studentki kierunków związanych z dziennikarstwem oraz osoby zaangażowane w pracę w mediach uniwersyteckich z całej Polski do udziału w warsztacie “Dziennikarze na rzecz globalnych wyzwań”.   Kiedy? Od 23 do 25 lutego 2022 roku   Gdzie?  W
czytaj więcej»
13/01/2022
Wyniki III edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego
Wyniki III edycji konkursu na projekt materiału dziennikarskiego o tematyce migracyjnej pod przewodnim hasłem „Lokalne historie o migracjach ”. Przedmiotem Konkursu organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją dla Wolności było przygotowanie opisu projektu dziennikarskiego o tematyce migracyjnej,
czytaj więcej»
12/01/2022
Zapraszamy na webinar „Zaproś Innego do swojej klasy. O pracy z filmem” – 25.01
Rolą szkoły jest pokazywać i pomagać zrozumieć uczniom i uczennicom świat oraz procesy, jakie w nim zachodzą. Kim są ludzie, którzy mieszkają w innych regionach światach? Jak wygląda ich życie? Jakie wyznają wartości? Jaki wpływ mamy na siebie nawzajem? Doskonałym
czytaj więcej»
21/12/2021
Podsumowanie spotkania „W jaki sposób stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym?”
W dniu 25 listopada spotkaliśmy się na trzecim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie", w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było wprowadzenie: wzmocnienie wiedzy na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego i Europejskiego Zielonego Ładu; poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie
czytaj więcej»
01/12/2021
III. Edycja konkursu na projekt materiału dziennikarskiego „Lokalne historie o migracjach”
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) w ramach programu „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego ze środków Unii Europejskiej we współpracy z Fundacją dla Wolności ogłasza konkurs na projekt materiału dziennikarskiego o tematyce migracyjnej, uchodźczej
czytaj więcej»
01/12/2021
Podsumowanie spotkania „Czym jest zrównoważona przestrzeń do życia?”
W dniu 28 października spotkaliśmy się na drugim spotkaniu z serii spotkań „Europa o klimacie", w ramach programu „Ekologiczna szkoła”. Celem spotkania było: wzmocnienie wiedzy na temat zrównoważonego budownictwa, transportu i Europejskiego Zielonego Ładu; poznanie zadań interdyscyplinarnych w programie Europa
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań