Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie

W programie „Polska-Ukraina. Razem w szkole”

Jak przygotować lekcję, zadanie domowe czy sprawdzian, aby odpowiadały na potrzeby wszystkich uczniów i uczennic w klasie? 

Zwłaszcza, jeśli składa się ona z osób:

  • o zróżnicowanych potrzebach,
  • pochodzących z różnych środowisk,
  • z doświadczeniem migracji i uchodźstwa?

Dołącz do projektu i poznaj metody skutecznego nauczania przedmiotów w takich klasach. Zacznij wprowadzać nowe techniki tu i teraz, w oparciu o zasoby, które już posiadasz. Skorzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci pracę, a Twoim uczniom i uczennicom pomogą osiągnąć zamierzone efekty.

W projekcie skupiamy się na potrzebach młodych ludzi związanych z uczeniem się i proponujemy skuteczne rozwiązania w oparciu o zasoby dostępne dla każdego nauczyciela i każdej nauczycielki w szkole.

1. Jak to działa

Projekt składa się z aktywności online, aktywności w szkole oraz konferencji stacjonarnej.

2. Dlaczego warto

Dzięki udziałowi w naszym projekcie:

  • nauczysz się, jak pracować na lekcji, przygotować pracę domową czy sprawdzian adekwatny do zróżnicowanych potrzeb, umiejętności i wiedzy uczniów i uczennic;

  • dowiesz się, jak wykorzystywać współpracę z rodzicami i nauczycielami jako zasób w procesie nauczania;
  • wzmocnisz samodzielność uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w pokonywaniu codziennych trudności w uczeniu się;

  • zastosujesz formy współpracy, metody i narzędzia, które sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi uczniów i uczennic w klasie różnorodnej lub wielokulturowej;

  • podejmiesz działania adekwatne do potrzeb i wyzwań w swojej klasie i szkole;

  • wypracujesz formę współpracy z asystentką lub asystentem międzykulturowym, która poprawi skuteczność nauczania i współdziałania w klasie.


Udział w projekcie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2023/24 (sprawdź punkt 4. na stronie MEiN).

3. Zgłoszenie do nowej edycji​

Kliknij niżej, wypełnij formularz i zaznacz, że jesteś zainteresowany tym obszarem działań CEO.

Wyślij innym link. Może warto wziąć udział razem?

Co mówią o projekcie uczestnicy poprzedniej edycji?

„Jestem bardzo zadowolona z udziału w projekcie. Wiele jego elementów wprowadzę na stałe do swojej praktyki".

„Dzięki zadaniom z kursu i rozmowom z mentorką otworzyłam się na pracę w klasie wielokulturowej. To dla mnie nowe doświadczenie, a dzięki kursowi, stało się ono także ciekawe i inspirujące".

„Wysoki poziom merytoryczny warsztatów oraz możliwość spotkania i poznania odczuć wrażeń nauczycieli pochodzących z Ukrainy. Osobiste spotkanie było niezstąpioną lekcją empatii".

  • 20.02.2024

    Koniec rekrutacji na II semestr 2023/24

  • 1.03-31.05.2024

    Kurs online (trzy moduły online i trzy spotkania online z mentorem)

  • 19-20.04.2024

    Konferencja stacjonarna z warsztatami w Warszawie

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Projekt trwa 45 godzin: 32 godziny pracy online oraz 13 godzin konferencji stacjonarnej. Pamiętaj też o zadaniach, które realizujesz w szkole.

W projekcie skupisz się na obecności w szkole młodych ludzi z doświadczeniem wyobcowania, w tym migracji, niezależnie od tego, skąd dzieci pochodzą.

Nie musisz, ale warto ją mieć. Zgoda dyrektorki lub dyrektora szkoły na udział w projekcie to sojusznik w Twojej pracy.

Podczas projektu rozmawiamy o potrzebach klasy, w której uczniowie i uczennice mają różne historie i wyzwania.

Projekt przygotowaliśmy tak, żebyś mógł dopasować formę jego realizacji do swoich obowiązków. Dlatego w przypadku nieobecności na spotkaniu z mentorem opiszesz wykonanie swojego zadania w odpowiedziach na pytania na platformie kursowej.

W każdym module projektu prezentujemy praktyczne rozwiązania i aktywności do wykorzystania w pracy w szkole. Do wyboru są zadania do realizacji z uczniami, nauczycielami lub rodzicami. Jeśli nie pracujesz z żadną z tych grup, poprosimy Cię o Twój pomysł na działanie oparte na materiałach z projektu.

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki

Kamila Zaborowska, ekspertka edukacyjna,

  • opowie o Twoich korzyściach,
  • pomoże wejść do projektu.

8. Partnerzy

logotype EEA

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Nie ten projekt? Zapraszamy tu:

O redukcji stresu

W programie „Polska-Ukraina. Razem w szkole”

Zastanawiasz się, dlaczego Twoi uczniowie i uczennice nie mogą skupić się na lekcjach? Są senni, rozkojarzeni i mają problemy z zapamiętywaniem? Zauważasz też, że nie radzą sobie z emocjami?

Jedną z przyczyn może być stres.

Po wybuchu wojny w Ukrainie w polskiej szkole pojawiło się wiele uczniów i uczennic narażonych na stres związany z kryzysem i konfliktem. Jednocześnie migracje sprawiają, że wyzwaniem staje się integracja klas wielokulturowych.

Stres, zwłaszcza przewlekły, wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu – obniża koncentrację, a także utrudnia zapamiętywanie i przyswajanie wiedzy.

Jeśli jesteś nauczycielem, pedagożką, psychologiem, asystentką międzykulturową i pracujesz w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej, zapisz się.

Wesprzyj dzieci w radzeniu sobie z emocjami i stresem. Przekaż im swoją wiedzę i wypracowane w projekcie metody redukcji stresu.


Dzięki udziałowi w projekcie:

  • dowiesz się, czym jest stres, jakie są jego objawy i jaki wpływ wywiera na funkcjonowanie ciała i umysłu,
  • zrozumiesz potrzeby osób w stresie i przeżywających trudne emocje,
  • poznasz proste ćwiczenia i techniki służące radzeniu sobie z napięciem i stresem,
  • doświadczysz ich na sobie i dowiesz się, w jaki sposób korzystać z nich w swojej szkole,
  • poprawisz swoje relacje z uczniami i uczennicami.

Pamiętaj, nie musisz posiadać wiedzy psychologicznej. Proponowane techniki nie są formą terapii, a jedynie metodami wsparcia dobrostanu Twojego i Twoich uczniów. 

Projekt został przygotowany w oparciu o Better Learning Programme opracowany przez Dział Edukacji Uniwersytetu w Tromsø i zaadaptowany do potrzeb polskiej szkoły.

Better Learning Programme to model pracy mający na celu odzyskanie utraconych zdolności do nauki przez uczniów narażonych na stres związany z kryzysem i konfliktem. BLP został opracowany przez Dział Edukacji Uniwersytetu w Tromsø –  Norweskiego Uniwersytetu Arktycznego we współpracy z  norweską organizacją humanitarną zajmującą się ochroną praw osób dotkniętych wysiedleniem – Norwegian Refugee Council (NRC). Program jest realizowany przez tę organizację w wielu krajach. Opiera się na najlepszych praktykach w zakresie psychospołecznego wsparcia edukacji w sytuacjach kryzysowych. 

1. Jak to działa

2. Dlaczego warto

Podczas projektu pokażemy Ci praktyczne sposoby pracy z młodymi ludźmi, które pomogą Ci stworzyć bezpieczną przestrzeń w klasie i wspierać ich funkcjonowanie społeczne zarówno w szkole, jak i poza nią. To także sposób na pracę z własnym stresem, by ten nie przenosił się na innych uczestników szkolnego życia. 

Udział w projekcie da Ci możliwość:

  • pogłębienia swojej wiedzy z zakresu dbania o dobrostan psychiczny,
  • poznania praktycznych narzędzi do radzenia sobie ze stresem, takich jak ćwiczenia rozluźniające, relaksacyjne i oddechowe, które wykorzystasz w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • wymiany dobrych praktyk z innymi nauczycielami, nauczycielkami oraz specjalistami i specjalistkami ze szkół z całej Polski w zakresie pracy w zróżnicowanej grupie
  • rozwoju umiejętności wychowawczych,
  • nawiązania lepszych relacji z dziećmi i młodzieżą,
  • nawiązania lepszej współpracy i relacji z innymi osobami z kadry pedagogicznej,
  • zadbania o swój dobrostan i równowagę.

    Projekt „O redukcji stresu” wpisuje się w cele szkół realizowane w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego.

3. Zgłoszenie do nowej edycji

Kliknij niżej, wypełnij formularz i zaznacz, że jesteś zainteresowany tym obszarem działań CEO.

Wyślij innym linka. Może warto wziąć udział razem? 

W pierwszym półroczu roku szkolnego 2024/2025 ruszy rozszerzona wersja projektu.

Przygotowaliśmy ją w formie mieszanej: stacjonarnej i online. Rozszerzoną wersję przygotowujemy dla nauczycielek, nauczycieli, psycholożek i pedagogów, a także asystentów międzykulturowych, którzy chcą pogłębić umiejętność redukcji stresu metodą Better Learning Programme. 

Jeśli to wersja dla Ciebie, napisz do nas na redukcjastresu@ceo.org.pl .

Damy Ci znać, gdy ruszą zapisy.

Co mówią o projekcie uczestnicy poprzedniej edycji?

„Moi uczniowie korzystają z poznanych technik i proszą o więcej 🙂 [...] Zauważyłam także większe zaufanie w stosunku do mojej osoby”.

„Ćwiczenia relaksacyjne pozwalają mi i uczniom poznać samych siebie. Wyposażają w narzędzia, które pozwalają rozpoznać szkodliwe schematy zachowań i pozbyć się negatywnych nawyków, które działają stresogennie”.

„Dla mnie bardzo ważne jest uświadomienie sobie w sytuacji stresowej, na co realnie mam wpływ, a co jest ode mnie niezależne (to wyzwalające)”.

4. Harmonogram obecnej edycji

5. Regulamin


6. Najczęściej zadawane pytania

Formalnie taka zgoda nie jest potrzebna. Wsparcie uczniów w pokonywaniu stresu jest elementem działań wychowawczo-profilaktycznych. To zatem element codziennej pracy szkoły. 

Warto natomiast poinformować rodziców, że podejmujesz działania, które mają za zadanie obniżyć poziom napięcia u uczniów i poprawić ich możliwości edukacyjne. To pomoże uniknąć sytuacji, w której rodzice nie wiedzą, co proponuje się im dzieciom i czują się zaniepokojeni.

Formalnie taka zgoda nie jest potrzebna. Wsparcie uczniów w pokonywaniu stresu jest elementem działań wychowawczo-profilaktycznych. To zatem element codziennej pracy szkoły. 

Warto natomiast poinformować rodziców, że podejmujesz działania, które mają za zadanie obniżyć poziom napięcia u uczniów i poprawić ich możliwości edukacyjne. To pomoże uniknąć sytuacji, w której rodzice nie wiedzą, co proponuje się im dzieciom i czują się zaniepokojeni.

Tak. Każdy uczestnik otrzyma cztery gotowe scenariusze do pracy z dziećmi i młodzieżą, publikację Better Learning Programme 1. Wspieranie powrotu do nauki uczniów w sytuacjach kryzysowych, ze wskazówkami, jak te scenariusze realizować, a także materiały bezpośrednio związane z przebiegiem szkolenia. Podczas szkolenia stacjonarnego  będą także pracować warsztatowo z tymi scenariuszami

Autorzy rekomendują stosowanie programu BLP 1 w grupie wiekowej 10-16 lat. Po niewielkich modyfikacjach jest stosowany również w grupach młodszych (od 6. roku życia) i starszych (do końca szkoły średniej). 

Tak. Celem projektu jest przygotowanie osób uczestniczących do pracy dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem programu BLP 1. Z tego względu prosimy o przeprowadzenie w jednej klasie cyklu czterech spotkań z wykorzystaniem gotowych scenariuszy. Każde spotkanie to jedna godzina lekcyjna. Doświadczenie pracy z uczniami omówimy w 4 i 5 module naszego kursu e-learningowego.

Tak. Zdecydowanie zachęcamy, aby do projektu zgłosiła się więcej niż jedna osoba. To większa skuteczność w szkole i satysfakcja z uczestnictwa w projekcie Zaznaczamy: udział w projekcie wymaga rejestracji każdej osoby z danej szkoły, niezależnie od tego, czy pracują one z tą samą grupą uczniów, czy nie. 

Formalnie nie ma takiej konieczności, ale wsparcie ze strony dyrekcji szkoły może wiele ułatwić, zwłaszcza w sytuacji jeśli osoba uczestnicząca będzie chciała angażować w niektóre aktywności innych pracowników szkoły lub informować o projekcie i jego rezultatach rodziców uczniów i uczennic. 

Tak. Podczas spotkania stacjonarnego uczestnicy mają zapewniony nocleg i posiłki oraz częściowy zwrot kosztów podróży.

Tak – jeśli zrealizujesz wszystkie obowiązkowe elementy projektu w wyznaczonych terminach, w tym weźmiesz udział w spotkaniu stacjonarnym. 

7. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej ekspertki

Nasze ekspertki edukacyjne Sylwia Domagała, Marta Jagura, Katarzyna Leśniewska i Kaja Pogorzelska

  • doradzą Ci, jak zacząć projekt,

  • wskażą, jak najlepiej z niego skorzystać.

8. Partnerzy

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Nie ten projekt? Zapraszamy tu:

Razem w szkole. Polska–Ukraina

Budowanie bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska szkolnego wspólnie z uczennicami i uczniami pochodzącymi z różnych krajów i środowisk to wyzwanie. Nowa sytuacja związana z pojawieniem się w szkołach osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa to jednak także szansa na rozwój całego środowiska szkolnego.

Jeśli zależy Ci, aby Twoja szkoła zapewniała poczucie bezpieczeństwa i stwarzała jeszcze lepsze warunki do nauki i rozwoju, skorzystaj z dostępnych w tym roku szkolnym projektów skoncentrowanych na budowaniu kompetencji w zakresie edukacji włączającej.

Nauczysz się, jak tworzyć harmonijne, bezpieczne, sprzyjające uczeniu się środowisko klasy i szkoły. Dowiesz się, jak dostrzegać potrzeby Twoich uczniów i jak korzystać z ich potencjału w procesie wsparcia. Otrzymasz wiele inspirujących wskazówek oraz gotowe materiały, które pomogą w Twojej pracy zawodowej i dbaniu o Twój dobrostan. 

W programie „Razem w szkole. Polska–Ukraina” przygotowaliśmy dwa projekty. Wybierz ten, z którego weźmiesz najwięcej dla siebie i swoich uczennic i uczniów.

O redukcji stresu

Wybierz ten projekt, jeśli chcesz stworzyć swoim uczniom i uczennicom szansę do osiągania lepszych wyników, większego skupienia i budowania głębszych relacji. 

Stres, zwłaszcza przewlekły, obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i uczenie się. To dlatego młodzi ludzie i nauczyciele potrzebują wsparcia.

Więcej informacji

Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie

Pracujesz z klasą, w której część uczennic i uczniów ma migracyjne doświadczenia? W tym projekcie poznasz metody skutecznego nauczania przedmiotów w różnorodnej grupie.

Zyskasz i zastosujesz w codziennej pracy narzędzia, które ułatwią Ci pracę, a Twoim uczniom i uczennicom pomogą osiągnąć zamierzone efekty.

Więcej informacji

Poznaj inne projekty

W tym roku mamy dla Ciebie 14 projektów w 9 programach. W każdym z nich wspieramy Cię w innym obszarze Twojej pracy w szkole. Dołącz bezpłatnie.

Poznaj inne programy

Masz swoje cele w szkole. Zyskaj wsparcie w ich realizacji. Dołącz bezpłatnie. Damy Ci znać, gdy ruszymy z rekrutacją.