Jednymi z podstawowych określeń używanych w edukacji globalnej są „globalna Północ” i „globalne Południe”. To niejednoznaczne określenia, stosowane jednak w edukacji globalnej, jako jeden z umownych sposobów podziału krajów świata bez sugerowania ich zamożności, poziomu rozwoju, dobrobytu itp.
Globalne Południe i globalna Północ
Globalne Południe i globalna Północ to pojęcia, które coraz częściej stosuje się na określenie krajów i rejonów geograficznych, które do niedawna określano mianem „Trzeciego i Pierwszego Świata” czy potocznie „krajami rozwijającymi się i rozwiniętymi”. Terminy „Trzeci i Pierwszy Świat” odnosiły się do zimnowojennego podziału świata na strefy wpływów na osi Wschód-Zachód i straciły obecnie na aktualności, zwłaszcza że mogą być postrzegane jako wartościujące (w rozumieniu „pierwszy” = „lepszy”, „trzeci” = „gorszy”). W podobny sposób wartościujące może być stosowanie terminów „kraje rozwijające się i rozwinięte”, a także fakt, że w ich wydźwięku na pierwszy plan wysuwa się rozumienie rozwoju w kontekście materialnym, co nie musi stanowić punktu odniesienia dla wszystkich kultur i cywilizacji. Obecnie stosowany podział na globalną Północ i globalne Południe również jest dość umowny – globalna Północ to kraje tzw. „Zachodu” – głównie Europy i Ameryki Północnej, ale także Australia i Nowa Zelandia, które choć znajdują się na południowej półkuli, to plasują się wśród najbardziej uprzemysłowionych i rozwiniętych gospodarczo państw świata. Globalne Południe – kraje Afryki, Azji czy Ameryki Południowej, zamieszkuje z kolei większość ludności świata – ponad 2/3 wszystkich mieszkańców.
O ważnych, innych niż gospodarcze, różnicach pomiędzy krajami Południa i Północy pisze Małgorzata Świderek, ekspertka edukacji globalnej: O ile większość krajów Północy jest pod wpływem tzw. kultury Zachodu i w następstwie globalizacji ujednolica się kulturowo, w krajach globalnego Południa znajdujących się na różnych kontynentach rozwijają się różnorodne kultury, zwyczaje, a także wierzenia. Inaczej podchodzi się tam np. do pojęcia czasu, relacji międzyludzkich czy nawet pojęcia osiągnięcia cywilizacyjnego. O dorobku cywilizacyjnym globalnego Południa można przeczytać w artykule jej autorstwa.
Poruszanie w szkole tematyki globalnej to duża odpowiedzialność nauczyciela i nauczycielki. W Polsce, tak jak w innych krajach, istnieje wiele stereotypów dotyczących krajów Południa. Zajmując się edukacją globalną, powinniśmy te stereotypy przełamywać, pokazując kontekst, w jakim powstały oraz przyczyny i konsekwencje ich stosowania. Jednym z drogowskazów dla edukacji globalnej wysokiej jakości jestKodeks informowania o krajach Południa, przedstawiający sposoby mówienia o świecie i wartości, na których należy się opierać znajdziesz tutaj.
Kodeks wraz z komentarzem do niego można znaleźć również w publikacji „Jak mówić o większości świata“ Instytutu Globalnej Odpowiedzialności. W CEO powstała również wersja „Kodeksu…“ dla młodzieży, z którym proponujemy zapoznać Waszych uczniów i uczennice.
Wyczucie i empatia przy tworzeniu własnych komunikatów
Kodeks odwołuje się do wartości i postaw zawartych w koncepcji edukacji globalnej. Szacunek wyraża się przede wszystkim w zapewnieniu prawa do prywatności i zachowania godności osób portretowanych. Nie chodzi o to, by unikać trudnych tematów. Ważne jest, żeby mówić o nich rzetelnie. Odmienność obyczajową czy językową powinno się przedstawiać jako równą rzeczywistości, w której się wychowaliśmy, nawet jeśli jest ona wyraźnie inna. Solidarność wyraża się w podkreślaniu tego, co nas łączy z innymi ludźmi, w szukaniu podobieństw i możliwości współpracy, a nie w koncentrowaniu się na różnicach. Sprawiedliwość rozpatrywana jest w Kodeksie w wymiarze globalnym – jako dbałość o zagwarantowanie praw przysługujących jednostkom i społeczeństwom na całym świecie.
Co może oznaczać stosowanie Kodeksu w praktyce szkolnej?
Odniesienie do siebie
Wybierając artykuły, zdjęcia lub filmy ilustrujące dane zagadnienie, zastanówmy się, czy sami, będąc w takiej sytuacji, chcielibyśmy być tak przedstawieni.
Głosy z Południa
Sięgajmy po relacje z pierwszej ręki, bezpośrednio od bohaterów i bohaterek oraz świadków i świadkiń wydarzeń, aby ich perspektywa nie została, nawet w niezamierzony sposób, zakłamana czy przeinaczona. Może to oznaczać np. włączenie do lekcji języka polskiego powieści czy wierszy twórców i twórczyń kenijskich, wyświetlanie na geografii filmów, w których na temat wyzwań w danym kraju wypowiadają się również lokalni mieszkańcy i mieszkanki, zaproszenie osoby z doświadczeniem migracyjnym lub uchodźczym.
Język
Obok wrażliwości przy wykorzystywaniu gotowych komunikatów i obrazów, niezwykle ważne jest wyczucie i empatia przy tworzeniu własnych przekazów. Szczególnie istotne znaczenie ma wypowiadanie się z szacunkiem dla innych, gdyż język, którego używamy, przekłada się na nasz stosunek do omawianych kwestii.
Skąd czerpać rzetelne informacje i wartościowe zdjęcia?
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.