Wciąż pokutujące przekonanie o tym, że nauki ścisłe nie są dla dziewcząt, przekłada się na ich realne doświadczenia w szkole, wybory edukacyjne, a w rezultacie – szanse na rynku pracy.
To rola nauczyciela i nauczycielki, aby stworzyć na swoich zajęciach przedmiotowych atmosferę równości. Pomogą w tym nasze materiały z archiwalnego programu „Wzór na ścisłe” oraz materiały webinary proponowane w ramach programu „Globalna szkoła”, ścieżka „Razem dla równości płci”.
Mówienie „nie” stereotypom to praca, którą musi wykonać cała społeczność szkolna. Oznacza pracę na postawach – dyrektorzy i dyrektorki, pracownicy i pracowniczki szkoły, a także uczniowie i uczennice oraz rodzice muszą rozumieć, czym jest stereotypizacja płci i inne przesłanki dyskryminacji, potrafić je rozpoznawać i na nie reagować.
Dyrektor i dyrektorka może i powinien zachęcać do autorefleksji i zadania sobie pytań: Czy Wasza praca i szkoła jest wolna od stereotypów? Czy naprawdę pracujecie w atmosferze równości? Czy zwracacie uwagę na język, którym się posługujecie? Czy częściej chwalimy wysiłki, czy zdolności i talenty?
Stworzenie atmosfery w szkole do rozwoju, nauki i refleksji także dla pedagogów i pedagożek, zadbanie o wprowadzanie żeńskich końcówek, poruszanie tematów równości płci podczas dni takich jak Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet zaowocują szkołą, w której każdy czuje się wartościowy i równy.
Szkoła odgrywa niebagatelną rolę w kształtowaniu osobowości ucznia i jego postaw społecznych i moralnych. Wychowawcy i wychowawczynie oprócz stanowienia autorytetu (samemu nie powielając stereotypów odnośnie płci, ról społecznych, zwracając uwagę na język), mają szansę poruszać z młodzieżą tematykę stereotypów, uprzedzeń, badać postawy i wspierać każdego ucznia i każdą uczennicę w rozwijaniu swojego potencjału. Wychowawca i wychowawczyni dba, aby klasa była bezpieczną przestrzenią, w której są dobre szanse do rozwoju i współpracy. Jako najbardziej zaufany dorosły w szkole dla ucznia i uczennicy, może najlepiej odpowiadać na potrzeby młodych, jako pierwszy zauważać nieprawidłowości i na nie reagować, zadbać o równe traktowanie w klasie.