Zachęcamy do wsparcia uczniów i uczennic w realizacji ekologicznych projektów młodzieżowych dotyczących środowiska naturalnego, jego poznawania i ochrony. Młodzież otrzymuje okazję do wzmacniania więzi z ze środowiskiem, uczy się je chronić i wspierać zrównoważony rozwój!
Podstawą działań ważna i rozwijająca metoda projektu. Realizuje ona ważny w edukacji ekologicznej aspekt odniesienia do działania i realnego kształtowania nowych (proekologicznych) nawyków. Dzięki temu uczniowie i uczennice ucząc się o otaczającym ich środowisku naturalnym, relacji człowiek-środowisko, współzależnościach i wyzwaniach stojących dziś przed ludźmi, poza zrozumieniem tematu mogą zrobić kolejny, tak potrzebny nam dziś krok – działać. Projekty mogą mieć różny charakter, przez co uczniowie i uczennice mogą sprawdzić się w różnych rolach i dostosować swoje działania do swoich możliwości i potrzeb środowiska lokalnego.
Projekt młodzieżowy jest zespołowym działaniem koncentrującym się na wybranym problemie, który grupa młodzieżowa będzie starała się wspólnie rozwiązać. Projekt to działanie uczniowskie, zaś rolą nauczyciela i nauczycielki jest wprowadzenie młodzieży w pracę metodą projektu i zapoznanie uczniów i uczennic ze wszystkimi etapami składającymi się na realizację projektu.
Ekologiczny projekt młodzieżowy powinien uwrażliwiać na piękno środowiska i jednocześnie na szkody w środowisku, wyzwania z tym związane oraz zachęcać do indywidualnej refleksji nad naszym wpływem na środowisko.
W projekcie dotyczącym zagadnień ekologicznych warto pokazywać związek środowiska, gospodarki, społeczeństwa i kultury i skupić się na pogłębieniu rozumienia zależności, relacji, przyczyn i skutków. Celem każdego projektu powinno być kształtowanie prośrodowiskowych postaw, poprzez wspieranie (nie narzucanie) podejmowania decyzji nad zmianą stylu życia na bardziej zrównoważone.
Na każdym etapie ekologicznego projektu młodzieżowego, ze szczególnym uwzględnieniem działania kulminacyjnego, warto pamiętać o tym, by projekt „nie szkodził” i miał jak najmniejsze oddziaływanie na środowisko, m.in. nie drukujemy dużej liczby ulotek i plakatów, nie produkujemy dużej ilości odpadów. Najlepszym zwieńczeniem projektu będzie wzmocnienie wewnętrznej motywacji do działania zarówno uczestniczek i uczestników zaproszonych do działania (lub odbiorców i odbiorczyń), jak i samej grupy projektowej.
To także dobry czas, aby młodzież otrzymała od opiekuna lub opiekunki informację zwrotną na temat jakości swojej pracy. Warto chwalić za wykonane zadania oraz ewentualnie wskazywać, co należy poprawić lub zmodyfikować. Po ewaluacji projektu warto pomyśleć o kontynuacji działań, być może podjąć działania rzecznicze w danym obszarze, lub zająć się inną, zdiagnozowaną w trakcie trwania projektu, potrzebą środowiskową. Spiszcie z młodzieżą wszystkie pomysły na kolejne działania, które przychodzą Wam do głowy – wrócicie do nich, gdy odpoczniecie po realizacji projektu.
Dobry projekt ekologiczny odnosi się do zasad jakości edukacji ekologicznej, które bardziej szczegółowo zostały opisane na stronie Koncepcja Edukacji Ekologicznej.
Ekologiczny projekt młodzieżowy to doskonała okazja do wzmocnienia współpracy między przedmiotowej oraz integracji społeczności szkolnej, jak i lokalnej, w ramach działań na rzecz środowiska przyrodniczego i lepszej przyszłości.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat metody projektu edukacyjnego, lub wykorzystać nasze materiały edukacyjne wspierające jego realizację, zapraszamy:
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |