Temat zmiany klimatu można poruszać zarówno na biologii i geografii, jak i na języku polskim czy plastyce. To kompleksowe, złożone zjawisko, które wymaga zarówno zrozumienia procesów fizycznych i z obrębu nauk ścisłych, jak i zastanowienia się nad językiem, jakiego potrzebujemy, aby o nim mówić, refleksji, jak skutecznie komunikować i zachęcać do działania zarówno słowem, jak i innymi formami ekspresji. Włączanie tematu zmiany klimatu do zajęć przedmiotowych uatrakcyjni prowadzone lekcje i pokaże wymiar praktyczny zdobywanej wiedzy. Po inspirację zachęcamy do sięgnięcia do naszych scenariuszy.
Tematy związane z edukacją klimatyczną wprowadziło na godzinę wychowawczą rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Nauki z 3.06.2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. poz. 1008). To okazja nie tylko do poszerzenia wiedzy młodych ludzi na temat globalnych wyzwań, ale też budowania takich wartości jak empatia, współodpowiedzialność czy solidarność, a także rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i więzi między rówieśnikami.
Młodzi coraz wyraźniej pokazują, że kwestia klimatu leży im na sercu. Ważne aby szkoła była miejscem, w którym znajdzie wsparcie w działaniach, w które chce się zaangażować. Społeczność szkolna może stanowić przestrzeń modelowania zachowań i dawania dobrego przykładu – punkt wyjścia do tego, żeby wspierać tworzenie świadomych klimatycznie społeczności i obywateli i obywatelki, którzy są kreatywni w poszukiwaniu możliwości tworzenia lepszego świata.