Prowadzenie zajęć o tematyce migracyjnej i oddanie uczniom i uczennicom przestrzeni do rozmów zgodnie z zasadami przez nich samych ustalonymi to zadanie, które wymaga refleksji nad swoją własną gotowością do pracy w tym temacie zaproponowaną metodą.
Przemyślenie własnego nastawienia wobec tematu i przygotowanie się mentalne jest tak samo ważne, jak kwestie merytoryczne. Tutaj spójność prowadzącego zajęcia jest niebywale ważna dla jego wiarygodności. Wierzymy, że wartościowe zajęcia dotyczące tematyki migracyjnej i uchodźczej mogą przeprowadzić zarówno osoby przychylne migrantom i migrantkom, pozbawione wobec nich uprzedzeń, jak i osoby, które mierzą się z różnymi wątpliwościami i same szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Zastanów się:
Jaki mam stosunek do tematu?
Czy łatwo, czy trudno mi o tym mówić? Dlaczego?
W jaki sposób radzę sobie z obawami lub ewentualną niechęcią członków, członkiń społeczności szkolnej?
Jakie znaczenie dla przeprowadzenia zajęć mają moje osobiste poglądy?
Jakie są moje przekonania/stereotypy/uprzedzenia związane z osobami z doświadczeniem migracji?
Czy sam/sama mam takie doświadczenie? Jak je traktuję?
Czy ktoś z moich bliskich doświadczył migracji? Jak postrzegam tę osobę, jej motywacje, działania?
Czy w moim otoczeniu są osoby z doświadczeniem migracyjnym, o których nic więcej oprócz tego nie wiem? Jaki jest mój stosunek do nich?
W jaki sposób zamierzam przygotować się do przeprowadzenia zajęć?
Zachęcamy do tego, aby przed pracą z klasą poddać refleksji swoje odczucia i nastawienie. Starajcie się, by miały one jak najmniejszy wpływ na przebieg lekcji. W tych zajęciach to uczniowie i uczennice są w centrum dowodzenia, a nauczyciel tylko stwarza im bezpieczną przestrzeń do wymiany poglądów i interweniuje, jeśli dyskusja wymyka się spod kontroli (na przykład pojawia się mowa nienawiści uznana za przestępstwo w kodeksie karnym.
Po czym poznasz, że działania edukacyjne przynoszą oczekiwane efekty?
W pracy nauczycielskiej warto stale się zastanawiać, jakie są potrzeby uczniów i uczennic, bo dopiero na podstawie ich wstępnej analizy jesteśmy w stanie zaprojektować w pełni adekwatne działania edukacyjne i wychowawcze. Jak sprawdzić, czy działania wpływają na młodzież w zaplanowany przez pedagoga lub pedagożkę sposób?
W Centrum Edukacji Obywatelskiej coraz częściej poświęcamy uwagę różnym narzędziom, które mogą wesprzeć nauczycieli i nauczycielki w diagnozowaniu potrzeb i postaw młodzieży oraz w prowadzeniu ewaluacji realizowanych przez nich działań. Przeprowadźcie z młodzieżą ćwiczenie „Kim są migranci?”. W założeniu to krótkie ćwiczenie przeprowadza się dwukrotnie, najpierw planując proces edukacyjny, następnie go podsumowując. Dzięki wskazówkom zawartym w komentarzach do ćwiczenia można wychwycić i nazwać zmianę w postawach podopiecznych. Ćwiczenie idealnie nadaje się do wprowadzenia grupy w tematykę globalną, skłania młodzież do autorefleksji (nie ma dobrych ani złych odpowiedzi), może być również początkiem wspólnej drogi projektowej, a następnie jej podsumowaniem.
Ćwiczenie: Kim są migranci?
Czego chcę się dowiedzieć jako nauczyciel/nauczycielka? Nie istnieje uzgodniona międzynarodowa definicja pojęcia „migrant”, ale ogólnie przyjmuje się, że oznacza ono osobę, która przenosi się ze swojego miejsca zamieszkania do innego miejsca w kraju lub za granicą. Do zidentyfikowania kogoś jako migranta używa się szeregu różnych kryteriów, które mogą zmieniać się z czasem. To ćwiczenie dotyczy właśnie różnych kryteriów identyfikacji migrantów oraz postaw wobec nich.
Więcej wskazówek na temat badania postaw młodzieży znajdziecie w publikacji: Sprawiedliwe czy niesprawiedliwe? Zestaw ćwiczeń do badania zmian w postawach młodzieży wobec globalnych wyzwań, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020.
Publikacja
Sprawiedliwe czy niesprawiedliwe?
Zestaw ćwiczeń do badania zmian w postawach młodzieży wobec globalnych wyzwań.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.