Storytelling: historie migracyjne

Małe historie migrantów i migrantek tworzą wielkie opowieści o globalnych procesach. Dlatego zachęcamy uczniów i uczennice do uczenia się o migracjach poprzez poznawanie indywidualnych historii osób, które zmieniły miejsce zamieszkania z różnych powodów: pracy, miłości, ambicji lub zostały zmuszone ze względu na konflikty czy prześladowania. Warte wysłuchania są również historie rówieśników i rówieśniczek ze społeczności lokalnej i szkolnej. Poprzez rozmowę z koleżanką z klasy czy kolegą z podwórka młodzież buduje postawy empatii i szacunku wobec młodych migrantów i migrantek.

Opowiadanie historii, czyli tzw. storytelling, to też świetne narzędzie edukacyjne. Odnoszenie się do wyobraźni słuchających – angażowanie ich myśli i emocji – podczas przekazywania faktów, definicji, tłumaczenia zawiłych procesów, ułatwia zrozumienie i zapamiętanie.

 

film
Filmy

Opowieści o migracjach

Dla jednych migracja to podróż i szansa, dla innych konieczność. Poznajcie Mahmouda, który przyjechał do Polski, gdy miał 13 lat. Od tamtej pory walczy o swoje marzenia.

artykul(4)
Artykuł

Tożsamość a migracja

Zmiana miejsca zamieszkania wiąże się ze zmianą przyzwyczajeń, z adaptacją  i przystosowaniem emocjonalnym, a w dłuższej perspektywie wpływa na kształtowanie tożsamości.

scenariusz_cwiczenie
Scenariusz zajęć

Rozmowy o tożsamości

Uczniowie i uczennice poddadzą refleksji złożoność tożsamości. Zastanowią się, jakie aspekty tożsamości człowieka są trwałe oraz jaki wpływ na tożsamość może mieć migracja.

publikacje
Publikacja

Storytelling o migracjach

Możliwe, że podczas pracy wychowawczej macie więcej okazji do wykorzystania storytellingu niż się wydaje. Oto pomysły, jak realizować tematy wynikające z bieżących potrzeb czy z programu profilaktyczno-wychowawczego.

publikacje
Publikacje

Razem z młodzieżą poznaj migracyjne historie z waszej okolicy

Czy ludzie chętnie tu zostają? Czy wyjeżdżają? Dlaczego, dokąd? Czy znamy kogoś, kto ma takie doświadczenie? Zaangażujcie młodzież do poszukiwania odpowiedzi dzięki metodzie projektu młodzieżowego.