Wojna w Ukrainie – Wsparcie i materiały edukacyjne
Przedstawiamy zestawienie najważniejszych materiałów edukacyjnych dotyczących wyzwań związanych z poruszaniem tematu wojny w Ukrainie oraz pracą z dziećmi uchodźczymi i klasą wielokulturową. Od pierwszego dnia konfliktu staramy się wspierać Państwa i odpowiadać na najpilniejsze potrzeby szkół w tym zakresie. Opracowujemy materiały edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, materiały wspierające pracę z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym oraz uczniami i uczennicami ze społeczności przyjmującej. Oferujemy wsparcie merytoryczne i metodyczne dla kadry pedagogicznej oraz dyrekcji szkół.
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniemwebinarium pt. „Wojna w Ukrainie. Jak rozmawiać o niej z dziećmi i młodzieżą?”, a także do lektury kluczowych materiałów zgromadzonych poniżej, które znajdą Państwo w podziale na następujące kategorie:
Zdajemy sobie sprawę z tego, że zagadnienia, które warto poruszać w tych trudnych okolicznościach, mogą budzić wiele emocji, lęków i trudności. Wiemy, jak ważne jest obecnie wsparcie szkół, w tym nauczycieli i nauczycielek oraz dzieci i młodzieży – wspólnie stoimy przed jednym z większych wyzwań edukacyjnych ostatnich lat. Wierzymy, że razem będziemy w stanie stopniowo stawiać im czoła. Materiały na tej stronie będziemy stale aktualizować i uzupełniać o kolejne teksty i scenariusze. Będziemy także zamieszczać informacje o planowanych webinarach i szkoleniach!
Jak zacząć rozmawiać o wojnie w Ukrainie?
Szczególnego wsparcia i przygotowania potrzebują nauczyciele i nauczycielki, których zadaniem jest wspieranie młodych ludzi w zrozumieniu współczesnego świata. Dlatego zapraszamy Was do naszego przewodnika „8 potrzeb – jak przygotować się do rozmowy w klasie o uchodźstwie i migracjach?”, w którym znajdziecie odpowiedzi na Wasze potrzeby.
Wsparcie wiedzowe: edukacja globalna i medialna
Znaleźliśmy się w bardzo szczególnych i niespodziewanych okolicznościach; wybuch wojny w Ukrainie to wydarzenie, które zatrzęsło nie tylko naszym regionem i Europą, ale całym światem. Potrzebujemy wiedzy, umiejętności zdobywania rzetelnych informacji, krytycznego ich odbioru, selekcji danych i ich skutecznej analizy. Uczniowie i uczennice mają prawo zadawać pytania, czuć się zagubieni i szukać w szkole wsparcia w tym, by znajdować na nie odpowiedzi. Szkoła może odegrać bardzo ważną rolę w wyjaśnianiu tych regionalnych i globalnych współzależności i pokazywaniu konsekwencji, z jakimi już teraz się mierzymy lub potencjalnie za chwilę będziemy się mierzyć. Zachęcamy do korzystania z szeregu materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej i edukacji medialnej, które pozwolą lepiej odnaleźć się w tych zagadnieniach i poprowadzić wartościowe zajęcia, wyjaśniające kwestie konfliktu i powiązanych z nim wyzwań.
Scenariusz zajęć lub ćwiczenie
Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (klasy IV-VIII sp)
Materiał składa się z czterech zestawów ćwiczeń wspierających poruszanie w klasie tematu wojny w Ukrainie: zauważamy swoje emocje, bazujemy na faktach, rozmawiamy o wartościach, działamy solidarnie.
Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (szkoły ponadpodstawowe)
Cztery zestawy propozycji krótkich ćwiczeń, dodatkowych aktywności, które mogą stanowić ich rozszerzenie lub kontynuację, oraz wskazówki metodyczne dostosowane do szkół ponadpodstawowych.
Warto tworzyć odpowiednią atmosferę, która wspiera integrację i umożliwia edukację wszystkim uczniom i uczennicom – bez względu na pochodzenie, narodowość i stopień znajomości języka polskiego. Aby w szkole panował klimat sprzyjający integracji, wszyscy uczniowie powinni być zaangażowani we wzajemne poznawanie kultur różnych krajów oraz mieć możliwość rozwijania kompetencji międzykulturowej.
Wspieraj środowisko szkolne, aby było ono zgrane, przyjazne, harmonijne, ale także by jego członkinie i członkowie umieli sobie radzić z trudnymi sytuacjami. Takie wsparcie może być udzielane na poziomie indywidualnym, ale też grupowym. Gdy w szkole pojawiają się osoby z doświadczeniem migracyjnym, zmienia się całe środowisko.
Scenariusz zajęć
Jak z uczniami rozmawiać o wojnie, kiedy w klasie są osoby z Ukrainy, Rosji lub Białorusi?
Odnalezienie się ucznia i uczennicy z doświadczeniem migracyjnym w nowej sytuacji jest wyzwaniem dla obu stron. Przeprowadzka, niezależnie od tego czy była to decyzja całej rodziny, czy ucieczka przed konfliktem zbrojnym, to dla dziecka wielka zmiana. Zmienia się otoczenie: miejsce zamieszkania, szkoła, a także pogoda czy strefa czasowa. Co za tym idzie, zmieniają się wszystkie nawyki związane z harmonogramem dnia, posiłkami, czasem wolnym, sposobem ubierania się i zabawą. Wszystko, co było w jakiś sposób zautomatyzowane, trzeba na nowo oswoić i się tego nauczyć. Ten proces wymaga czasu i wsparcia. W wielu przypadkach doświadczeniu migracji mogły towarzyszyć traumatyczne wydarzenia. Korzystaj ze wsparcia wychowawcy klas oraz szkolnego psychologa i pedagoga.
Artykuł
Psycholog radzi, jak w domu i w szkole rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie
Wojna w Ukrainie – Wsparcie i materiały edukacyjne
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.