Dorośli nie tylko w domu, ale też w szkole, są wzorem dla uczniów i uczennic. Nauczyciele i nauczycielki przekazują im nie tylko wiedzę i umiejętności, ale też uczą postaw i kształtują ich kompetencje, które przydadzą się młodym ludziom teraz i w dorosłym życiu. Dlatego zaangażowanie w działanie na rzecz ochrony powietrza i pokazywanie młodzieży, że ma wpływ na środowisko, w jakim żyje – są kluczowe w ich edukacji obywatelskiej. Przez prowadzenie lekcji na temat powietrza, działania metodą projektu młodzieżowego, eksperymentowanie czy akcje, które nagłaśniają problem i są nastawione na poszukiwanie rozwiązań i wprowadzanie pozytywnych zmian – młodzież uczy się sprawczości, odpowiedzialności i solidarności.
Warto, oprócz przekazywania wiedzy na zajęciach szkolnych na temat czystego powietrza, zaprosić młodych ludzi do współpracy na rzecz jego ochrony. Ważne, aby nie było to narzucone z góry działanie, ale aby pozostawić młodym ludziom pole do działania, pomysłów, kreatywności, podejmowania własnych inicjatyw. Młodzież podejmując inicjatywę i biorąc odpowiedzialność za projekt, zorganizowaną akcję nabywa wiele kompetencji, takich jak praca w grupie, organizacja pracy. Jednak co najważniejsze – poznaje struktury działania szkolnej i lokalnej społeczności i uczy się poczucia za nie, za siebie i za środowisko, w którym żyje odpowiedzialności.
Zaproponujcie współpracę instytucjom (samorządom, organizacjom pozarządowym, przedsiębiorcom), którym bliska jest ochrona środowiska i które chcą wspierać działania, mające na celu zapobieganie zanieczyszczeniom powietrza, walkę ze smogiem oraz zmierzające do ochrony czystości powietrza w ich mieście/gminie. Możliwe, że mają one wiedzę specjalistyczną, którą mogą podzielić się ze społecznością szkolną lub możecie wspólnie zaplanować działania na rzecz lokalnej społeczności. Włączenie w działalność edukacyjną specjalistów zewnętrznych to także możliwość urozmaicenia szkolnych zajęć, wsparcie i wzmocnienie dla pedagogów i pedagożek.Szkoły nawiązując współpracę Instytucjami, jak i innymi szkołami mają o wiele większy zasięg i możliwość działania – u młodzieży wzrasta poczucie odpowiedzialności oraz sprawczości.