Girls Into Global STEM czyli dziewczyny do nauk ścisłych!

Girls Into Global STEM (czyli w skrócie GIGS) to program realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z partnerami ze Szwecji, Polski, Cypru i Wielkiej Brytanii. Ma on na celu zachęcenie młodzieży, głównie dziewcząt, do nauki, badań i podejmowania karier w obszarze przedmiotów ścisłych (eng. STEM – science, technology, engineering and maths – nauka, technologia, inżynieria i matematyka).

W dniach 2-6 czerwca 2017 r. w ośrodku CEO w Wildze (czyli TUTAJ) odbyło się wyjątkowe spotkanie wszystkich grup pracujących nad projektem w czterech krajach.

Każda z grup (z Wielkiej Brytanii, Polski, Cypru i Szwecji) pracowała nad jednym z celów zrównoważonego rozwoju (SDGs –> przeczytaj więcej o celach zrównoważonego rozwoju TUTAJ!).

Jak wyhodować trawę, która rośnie na tyle szybko, że może ograniczyć głód na świecie? Czy da się ugotować obiad tylko za pomocą energii słonecznej? Jak stworzyć wodę zdatną do picia i za pomocą dronów przetransportować ją wiele kilometrów dalej? Na te i inne pytania wiele miesięcy przed spotkaniem w Wildze próbowali odpowiedzieć uczniowie i uczennice biorący udział w projekcie GIGS.

W ciągu tego czasu prowadzili eksperymenty, badania, czytali i spotykali się z naukowcami. Efekty swojej pracy, małe i duże odkrycia, pomysły i hipotezy przedstawią za pomocą e-booków, które będą dostępne już niedługo w języku angielskim i językach narodowych (szwedzku, grecku i polsku).   

Celem spotkania w Wildze było podsumowanie tej pracy, wymiana doświadczeń, a także integracja uczestników projektu. Warsztaty odbywające się każdego dnia miały na celu również wsparcie uczniowskich grup projektowych z czterech krajów w stworzeniu własnego - i w większości przypadków - pierwszego w swoim życiu e-booka. Uczniowie i uczennice uczyli się m.in. jak tworzyć animacje i filmy, korzystać z widgetów i programów komputerowych, aby ich e-book był jak najciekawszy i najbardziej atrakcyjny dla odbiorców.

Polską szkołą biorącą udział w projekcie jest Zespół Szkół w Siennicy, który pracuje nad celem „Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom”. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie i uczennice – Natalia, Ola, Martyna, Weronika, Kuba, Sebastian i Karol wraz z nauczycielkami – Marzeną i Sylwią. Zobaczcie filmik nakręcony przez uczniów szkoły!

Uczniowie po spotkaniu podkreślali, że szansa spotkania innych uczestników projektu GIGS była dla nich bardzo ważna. „Możemy zobaczyć z jakiej strony oni patrzą na globalne wyzwania, a z jakiej my; możemy poznać ich zdanie, kulturę i to, z czym się zmagają w swoich krajach” – powiedziała Weronika.

W ramach spotkania odbyła się również wycieczka do Warszawy, podczas której uczestniczki i uczestnicy odwiedzili ogrody na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej zastanawiając się nad tym, co czyni miasta zrównoważonymi i ekologicznymi. Następnie młodzież spotkała się z trzema uczestniczkami PW-SAT 2, projektu studentów i doktorantów Politechniki Warszawskiej, którzy w tym roku planują umieścić na orbicie satelitę swojej własnej konstrukcji (więcej o projekcie tutaj). Inna, Dominika i Ania opowiedziały o projekcie, swoich zainteresowaniach naukowych i wyzwaniach, jakie czekają kobiety podejmujące karierę w obszarze przedmiotów ścisłych.

Myślicie, że wiecie już wszystko na temat zmian klimatu lub chcecie się dowiedzieć więcej? Wykonajcie quiz ub zobaczcie animację, przygotowaną przez grupę z Siennicy!

Więcej o projekcie możecie przeczytać tutaj

 

Uczestnicy i uczestniczki spotkania w Wildze, 2-6 czerwca 2017

Grupa z Zespołu Szkół w Siennicy