Definicja edukacji globalnej

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. 
Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.

 

Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:

  • tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk

  • ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę

  • przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń

  • przedstawianie perspektywy Globalnego Południa

  • kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.

 

Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można:

  • zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie

  • poprawa jakości życia w krajach Globalnego Południa

  • zapewnienie zrównoważonego rozwoju

  • budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.

 

U podstaw edukacji globalnej leżą wartości:

  • godność

  • sprawiedliwość

  • solidarność

  • równość

  • pokój

  • wolność.

 

Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw:

  • odpowiedzialności

  • szacunku

  • uczciwości

  • otwartości

  • odpowiedzialności

  • osobistego zaangażowania

  • gotowości do ustawicznego uczenia się.

 

Na określenie edukacji globalnej stosowane są w Polsce również inne terminy: edukacja rozwojowa, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa. Ich zakresy znaczeniowe są tożsame.


Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagraniczych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.