Program Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej
realizowany przez:
Definicja edukacji globalnej
Definicja edukacji globalnej
Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.
Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:
-
tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk
-
ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę
-
przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń
-
przedstawianie perspektywy Globalnego Południa
-
kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.
Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można:
-
zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie
-
poprawa jakości życia w krajach globalnego Południa
-
zapewnienie zrównoważonego rozwoju
-
budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa.
U podstaw edukacji globalnej leżą wartości:
-
godność
-
sprawiedliwość
-
solidarność
-
równość
-
pokój
-
wolność.
Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw:
-
odpowiedzialności
-
szacunku
-
uczciwości
-
otwartości
-
odpowiedzialności
-
osobistego zaangażowania
-
gotowości do ustawicznego uczenia się.
Na określenie edukacji globalnej stosowane są w Polsce również inne terminy: edukacja rozwojowa, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa. Ich zakresy znaczeniowe są tożsame.
Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagraniczych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.