Pokój zagadek - escape room

... gra może tak wciągać, tak angażować uwagę, jak żadna inna metoda nauczania.
Co więcej, wzrost zainteresowania i motywacji wywołany krótką grą
może obudzić pozytywnie nastawienie do przedmiotu (i nauczyciela),
utrzymujące się czasem nawet przez wiele tygodni.

Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2011

 

Historia gier typu Escape room, początkowo wyłącznie wirtualnych, sięga 1988 roku. Wtedy powstała pierwsza tego typu gra, w której na ekranie monitora pojawiał się tekst opisujący jakąś przygodę/misję, a zadanie graczy polegało na rozwiązaniu wszystkich zagadek i wydostanie się z wirtualnego pomieszczenia.

Gry tego typu szybko ewoluowały – opisy misji uzupełniła grafika, a zagadki stawały się coraz bardziej intrygujące i wymagające. Atrakcyjność i dynamika gry spowodowała, że wirtualny room escape przeistoczył się w real life room escape. W krótkim czasie powstało, i nadal powstaje, wiele miejsc, w których zespoły 3 – 6 graczy wchodzą do specjalnie zaprojektowanych i urządzonych pomieszczeń, w których czekają na nich różne zagadki. W Polsce pierwsze pokoje zagadek zaczęły działać w 2014 roku. Ich przydatność edukacyjna szybko została zauważona przez instytucje takie jak muzea czy urzędy miast, np. Chorzowski Urząd Miasta przygotował Nocne Zwiedzanie Urzędu w formie 3 pokoi zagadek. W Tarnowskich Górach w ten nietypowy sposób możemy poznać historię buntu górników z Tarnowskich Gór, a zabrzańska zabytkowa kopalnia Guido w takiej formie oferuje zwiedzanie swoich podziemi.

Czym dokładnie jest pokój zagadek? Odpowiedź przedstawia poniższy rysunek, który publikujemy za zgodą administratora internetowego serwisu Lockme.

 

Źródło: Operator Serwisu Lockme Jakub Caban https://lockme.pl/co-to-jest-escape-room/ [dostęp 18.05.2018]

 

Szkoła to idealne miejsce do zorganizowania nauki w formie pokoju zagadek, a jego opracowanie i przygotowanie to pomysł na przedmiotowy lub interdyscyplinarny projekt edukacyjny. W zależności od wybranej tematyki można w ten sposób realizować określone treści z podstaw programowych przedmiotów ogólnokształcących. Niezależnie od nich, udział uczniów w tego typu zajęciach jest doskonałą, a co najważniejsze praktyczną, sytuacją dydaktyczną, umożliwiającą kształtowanie wszystkich ośmiu kompetencji kluczowych oraz umiejętności wskazanych w preambule podstawy programowej.

Opracowały: Grażyna Skirmuntt i Sonia Gogulla